Velferd

English below

Kjære kolleger!
Rektor har gleden av å invitere deg med ledsager til Universitetets Festkonsert 2019 med Bergen Filharmoniske Orkester, onsdag 6. februar kl. 19.00 i Grieghallen.

Konsertprogrammet:er som følger:

Andrew Litton, dirigent
Harald Sæverud, Kjempeviseslåtten
Aaron Copland, Symfoni nr. 3

Begge verkene er komponert under og etter andre verdenskrig. Harald Sæveruds mest kjente verk, Kjempeviseslåtten, ble komponert i 1943 og er tilegnet «Heimefrontens store og små kjempere». Et musikalsk symbol på motstandskampen. I USA begynte Aaron Copland i 1944 på sin nye symfoni som ifølge Leonard Bernstein har blitt et amerikansk monument på linje med Lincoln Memorial i Washington. Symfoniens finale bygger på Coplands Fanfare for the Common fra 1943 bestilt av dirigenten Eugene Goossen som en hyllest til den folkelige krigsinnsatsen under den andre verdenskrigen.

Program:
18.45:    Dørene til Grieghallen åpnes
19.00:    Rektor inviterer til aperitiff i foajeen
19.35:    Dørene til salen åpnes
20.00:    Konserten starter
21.00:    Konsertslutt

Etter konserten vil det være mulig å få kjøpt forfriskninger frem til kl. 22.00.

Påmelding: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=6026985  S.u. innen 1. februar. NB! Ingen billetter, kun registreringen i medfølgende lenke. Unummererte plasser.

Hjertelig velkommen

Med hilsen,
Dag Rune Olsen
Rektor

_____________________________________________________________________________

English

Dear colleagues!
Rector has the pleasure of inviting you, with accompanying person, to this season’s Concert for University Employees with Bergen Philharmonic Orchestra, Wednesday 6th of February 2019 at 19:00 in Grieghallen.

The concert program:

 Andrew Litton, conductor
Harald Sæverud, Kjempeviseslåtten (The Ballad of Revolt)
Aaron Copland, Symphony No. 3

Both works are composed during and after World War II The composer Harald Sæverud’s most famous work The Ballad of Revolt composed in 1943, was dedicated The Norwegian home front.  A musical symbol of the resistance movement. Aaron Copland’s uplifting Third Symphony is a victorious cheer from a country emerging from the Second World War, incorporating his iconic Fanfare for the Common Man in its final movement and some of the most riotous orchestral music he would write along the way.

Program:
18:45:    The doors open to Grieghallen
19:00:    Rector invites to an aperitif in the foyer
19:35:    The doors open to the concert hall
20:00:    The concert starts
21:00:    End of concert

After the concert it will be possible to buy refreshments until 22.00.

Registration: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=6026985   Answer requested within 1st of February. NB! No tickets – only registration in the attached link.  Open seating.

Welcome!

Best regards,

Dag Rune Olsen
Rector


BERGEN KUNSTHALL. UTSTILLINGSÅPNINGER FREDAG 25. JANUAR, 20:00

Peter Wächtler Franky´s Theme 25. jan – 31. mar

Åpner fredag 25. januar:
20:00 – 22:00 – Gratis inngang på utstillingene
20:15 – Julie Andersland, Byråd for klima, kultur og næring åpner utstillingen.
Introduksjon ved Axel Wieder, direktør Bergen Kunsthall
22:00 Åpningsfest på Landmark med DJ Vilde Tuv

Bergen Kunsthall åpner utstillingsprogrammet for 2019 med en utstilling av den tyske kunstneren Peter Wächtler. Til utstillingen har Wächtler skapt en rekke distinkte rom, hver med en gruppe arbeider som (bokstavelig talt) bebor rommene i form av forskjellige karakterer.

Til utstillingen på Bergen Kunsthall har Wächtler skapt en rekke distinkte rom, hver med en gruppe arbeider som (bokstavelig talt) bebor rommene i form av forskjellige karakterer. Gjennom skulptur og tegning opptrer ulike dyr og mytologiske skapninger, som alle inntar positurer hvor de ser ut til å gå i skjul eller kaste slør over seg selv, som for å beskytte seg mot betrakterens blikk; gjerne utført i en dansende bevegelse, eller som et uttrykk for eremittens selvopptatthet. Videoen Untitled (Clouds) (2018) viser en ensom drage med en stråhatt som skuer utover en uttørket ødemark, satt mot en bakgrunn av fargerike skyformasjoner. De lydløse bildene er ledsaget av en undertekst som beskriver overveielser og refleksjoner underveis, utført i en springende stil. Vi følger klager, usikkerhet og hybris, der hint og ironiske parafraser lånes fra en rekke populære kilder, mens skapningen, som så mange av Wächtlers hovedpersoner, fortsetter ufortrødent videre. Verkene skaper et tvetydig forhold mellom fremdrift og tilbaketrekning, og vektlegger refleksjon over menneskelig subjektivitet i all sin kompliserte form.

Peter Wächtler bor og arbeider i Brussel og Berlin.

Les mer om utstillingen på kunsthall.no