Kjære alle sammen

Christian A. Vedeler, instituttleder Foto/ill.: UiB

Håper dere har hatt en fin påske!

Vi er nå i full gang igjen etter en velfortjent ferie. Det nærmer seg innspurt i undervisning og eksamener, og jeg håper flere arbeider med forskningssøknader. Vår økonomi fremover blir som kjent stadig mer avhengig av eksterne forskningsmidler.

Fellesutlysning av stipendiat- og postdoktorstillinger

Fakultetet har nå lyst ut 10 åpne og 2 øremerkede stipendiatstillinger, samt 2 åpne postdoktorstillinger. Benytt denne muligheten til å få stipend for gode kandidater i eget fagmiljø:

Søknadsfristen er 15. april 2024.

Medarbeidersamtaler
Alle ansatte ved UiB skal ha årlige medarbeidersamtaler. Disse skal legge til rette for medarbeiders karriere- og kompetanseutvikling, faglige prestasjoner og et godt arbeidsmiljø. Den årlige HMS-rapporteringen ved UiB viser at det gjennomføres for få medarbeidersamtaler. Det er også tilfellet ved vårt fakultet og ved K1 og det må vi gjøre noe med.

 Det er leder med personalansvar eller en leder som har fått delegert ansvar for samtalene, som skal kalle inn til samtalene. Ved K1 har vi som mål å få gjennomført de fleste medarbeidersamtalene frem mot sommeren.

Du finner mer informasjon om medarbeidersamtalen på ansattsidene.

Fakultetets dag 17. april
Fakultetet har nå avgjort hvem som får årets (2023) forsknings- og undervisningspriser. Disse blir delt ut på Fakultetets dag 17. april kl. 09-12 i Auditoriet, Armauer Hansen hus. Det er flott hvis flest mulig kan stille opp og gjøre stas på prisvinnerne. Programmet for dagen er lagt ut på Fakultetet sine hjemmesider.

God helg 😊

Beste hilsen

Christian

Sunn økonomi – postkasse

Har du forslag til forbedringer?

Prosjekt Sunn økonomi har til oppgave å foreslå tiltak som kan effektivisere driften av hele fakultetet, både instituttene og fakultetsadministrasjonen. Har du forslag til tiltak som kan effektivisere driften, eller andre tiltak for å spare penger, ikke nøl med å sende de inn.

Du kan være anonym

Du kan sende inn anonymt hvis du ønsker. Alle forslag mottas med takk. Prosjektgruppen ledes av instituttleder på K1, Christian Vedeler. Den skal levere sine forslag 15/5.

 

 


Healthy Economy mailbox

Do you have suggestions for improvements?

The project “Healthy Economy” is meant to propose measures to streamline the operations of the entire faculty, including both the departments and the faculty administration. If you have suggestions for measures that can improve efficiency or save money, don’t hesitate to submit them.

You can be anonymous

You can do so anonymously if you prefer. All suggestions are appreciated. The project group is led by the head of the K1 department, Christian Vedeler, and their proposals are due by May 15th.

Illustrasjon: Colourbox

 

Nordic Developmental Biology Societies & Michael Sars Symposium Joint Meeting

We would like to cordially invite you to our upcoming Nordic Developmental Biology Societies & Michael Sars Symposium Joint Meeting, for which we have invited an exciting list of speakers.


The event will kick off on May 28 with a joint keynote lecture by Prof. Mike Levine in the evening, followed by the Michael Sars Symposium on May 29 and the Developmental Biology Societies conference until May 31.

Visit our website

More information as well as the registration link can be found on our website:

Nordic Developmental Biology Societies & Michael Sars Symposium Joint Meeting | Michael Sars Centre |

Best regards,
The Local Organising Committee – Marios Chatzigeorgiou, Patrick Steinmetz, Fabian Rentzsch and Luiza Ghila.

Vellykket veilederseminar

Det medisinske fakultet (Forskerutdanning MED) holdt nylig et seminar for ph.d.-veiledere i Eitri Medisinsk Inkubator.

Førsteamanuensis Robert Morris Gray Jr. ved institutt for pedagogikk (UPED programmet) var invitert til å snakke om temaet «Hvordan gi skriftlig tilbakemelding til ph.d.-kandidater». Dette er et tema av stor betydning i den akademiske reisen til en ph.d.-kandidat.

MD Gard Johanson er en ph.d.-kandidat ved Klinisk institutt 1, og var invitert til å dele erfaringer og utfordringer med å motta tilbakemelding fra veiledere.  

En engasjert Gray jr. forklarer de frammøtte om gode og dårlige tilbakemeldinger i Phd-arbeidet. Foto: Havjin Jacob.

Innspill for effektiv tilbakemelding

Seminaret var engasjerende og fullpakket med forskningsbasert presentasjon ved førsteamanuensis Gray som omhandlet blant annet prinsipper for effektiv tilbakemelding, hva veiledere bør inngå når de gir tilbakemelding, og mye mer.

En av de unike aspektene ved dette seminaret var muligheten for veiledere til å ta med eksempeltekster som de hadde slitt med å gi tilbakemelding på. Under seminaret kunne de jobbe med disse tekstene og motta konstruktiv råd fra sine kollegaer.

Etterlengtet tema

Temaet var et ønske fra veilederne selv, noe de meldte tilbake i tidligere seminarer vi har holdt.  Selv erfarne ph.d.-veiledere fant seminaret nyttig, noe som sier mye om kvaliteten og relevansen av innholdet som ble presentert. Dessverre var oppmøtet lavere enn forventet, med bare 17 veiledere til stede av 31 påmeldte. Imidlertid var tilbakemeldingen fra de som deltok veldig positiv, noe som indikerer at seminaret var en suksess.

Vi håper å se flere veiledere på fremtidige seminarer, som drar nytte av informative økter.


English version below

Les mer…

12th CCBIO Annual Symposium

A kind reminder of the 12th CCBIO Annual Symposium May 14-15 at Hotel Solstrand close to Bergen – if you haven’t registered yet, you still can. The symposium is open for all, so please feel free to circulate this invitation.

Welcome to Solstrad

The venue is Solstrand Hotel & Bad close to Bergen, where you apart from the beautiful surroundings, historic hotel and professional updates also can enjoy the company of colleagues and the informal and mutually fertilizing scientific crosstalk in the breaks and the evenings. We expect the symposium to become fully subscribed, and strongly recommend you early.

Program

We have organized a strong scientific program and secured a range of international speakers, among them Raza Ali, Sandra Ryeom, Frances Balkwill, Linda Lindstrøm, Randy Watnick, Göran Jönsson, Anna Vähärautio, Patrick Micke, Therese Sørlie and Rolf Brekken.

Younger researchers will be offered slots for 3-minute speed-talks as well as extended poster sessions with ample time for interaction between the participants.

Cost

The heavily subsidized registration fee is 2500 NOK/250 Euro per person for the two symposium days and the overnight stay with full board. In order to accommodate 200+ participants in the 138 rooms available, we are dependent upon as many as possible sharing rooms (up to four).  So, please indicate if, and with whom, you are willing to share your room when you register online.

For an overview of speakers, registration and the practical information sheet (obligatory reading before asking questions), please consult the links below:

Further information

Symposium website: www.ccbiosymposium.no

Practical information: on this link

Further information about CCBIO:  www.ccbio.no 

We look forward to seeing you at our symposium!

On behalf of CCBIO’s Director, Lars A. Akslen

Core Facility Expo 2024

Bli kjent kjernefasiliteter

Har du lurt på hvor du finner moderne forskningsinstrumenter og hvem som kan hjelpe deg med å bruke de? Eller lurt på hvilke tjenester som er tilgjengelig for deg og hva du kan bruke de til? Det medisinske fakultet arrangerer derfor en utstilling der du kan bli kjent med alle kjernefasiliteter ved Det medisinske fakultet og noen andre tjenester som brukes av våre forskere.

Kjernefasiliteter og annen forskningsinfrastruktur vil presentere utstyret og tjenestene sine og vise frem forskningsresultater som de har bidratt til. Vi lanserer samtidig fakultetets nye veikart for forskningsinfrastruktur. Bli med og finn ut hvordan du kan bruke vår toppmoderne forskningsinfrastruktur i ditt prosjekt.

Utstillerne:
  • Metabolomics
  • Proteomics (PROBE)
  • Genomics (GCF)
  • Flow and Mass Cytometry
  • EliXir
  • Biophysics, Structural Biology, Screening(BiSS)
  • Molecular Imaging (MIC)
  • Nano/Tissue Regeneration (IKO)
  • Laboratory Animal Facility
  • Health Surveys
  • Biostatistics
  • Primary Care Network

Utstilling av kjernefasiliteter | Det medisinske fakultet | UiB

English version below

Les mer…

Interessert i innovasjon? Få opptil 500 000 kroner og hjelp til å utvikle din idé

Gode idear oppstår overalt på Universitetet i Bergen, og med UiB idé kan studentar og forskarar teste ut og utvikle innovasjonsideane sine. Studentar kan få opptil 100 000 kroner i støtte, og forskarar 500 000 kroner. Du får òg råd frå profesjonelle rådgivarar.

Les meir om programmet på uib.no/ide. Søknadsfrist 19 april.

Men ikke nok med det

Det er i tillegg muleg å søkje om opptil 25 000 kroner gjennom UiB tidleg idé, og her kan ein søkje heile året.

Har du spørsmål eller behov for veiledning? Ta kontakt med Yves Aubert: yves.aubert@uib.no.


English version

Interested in innovation? Get up to NOK 500 000 and help to develop your idea

Good ideas occur everywhere at the University of Bergen, and with UiB idé students and researchers  can test and develop their innovation ideas. Students can get up to NOK 100 000, and researchers NOK 500 000. You will also get advice from professional advisers. The application deadline is April 19th. Read more about the program at uib.no/ide.

In addition

You can also apply for a maximum of NOK 25 000 through UiB tidleg idé, and applications can be filed anytime.

Do you have questions or need guidance? Please contact Yves Aubert: yves.aubert@uib.no.

Hvordan bruke KI for å redusere arbeid i forbindelse med undervisning?

Dette er spørsmålet som stilles på Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS), 23. april, hvor UGLEne inviterer alle undervisere ved Det medisinske fakultetet til undervisningsseminar.

Professor som lener hodet på en bunke papirer. Generert med kunstig intelligens

Tema: «Hvordan komme i gang med, og bruke KI for å redusere arbeid i forbindelse med undervisning?»
Tidspunkt: kl 12-14
Sted: Midgard i Alrek, Årstadveien 17

Program


12.00-12.30 Lunsj og mingling
12.30-12.40 Innledning v professor Silje Mæland (IGS) – «Hvordan kan jeg starte å bruke KI i eget arbeid og undervisning?»
12.40-13.05 It avdelingen v Robert Heltlelid – Hva og hvordan bruke KI trygt som ansatt ved UiB?
13.05-13.35 Professor Olav Tenstad v Institutt for biomedisin – Deler erfaringer med bruk av KI i formativ vurdering.
13.35- 14.00 Diskusjon/spørsmål med Robert og Olav (ledet av Silje)

Sulten?

Dersom du vil ha lunsj, melder du deg på her: Undervisningsseminar 23. april – «Hvordan bruke KI for å redusere arbeid i forbindelse med undervisning?» (uib.no)
Frist for å melde seg på lunsj er 15. april.

Vel møtt!

Illustrasjon: Generert med kunstig intelligens, ØBBE/Copilot designer

Adaptive Immunity, All you should know

Bergen Research School of Inflammation and the Broegelmann Research Laboratory presents the advanced immunology course/workshop: HUIMM905 – Advanced Immunology (3 credits ECTS) with leading theme : “Adaptive Immunity, All you should know!”

Targeted audience

Master, PhD students, post docs, clinicians interested in immunology or those looking to update their immunological knowledge. The workshop has a number of international and local experts in adaptive immunity in infection, cancer and autoimmunity, and includes networking lunches and dinners, flash talks and a poster session. 

Speakers

Invited speakers include Carmen Gerlach, Alexander Espinosa, Søren Egedal Degn, Bergithe Eikeland Oftedal, Anette Susanne Bøe Wolff, Salwa Suliman, Sonia Gavasso, Yenan Bryceson, Corelia Schuster and Mai Chi Trieu.

No fee for master and PhD students! 

Time and place

22 – 24 May 2024, VilVite Bergen Science Centre

Register at  https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=16816484 or contact Richard.davies@uib.no 

Registration and information

Are you interested? Please register by clicking link.

Or contact Richard.davies@uib.no

More information can be found at: Adaptive Immunity All you should know | Bergen Research School in Inflammation | UiB

Registration deadline : April 29th

Bli med på OSKE6 i juni!

Bilde av administrative, i røde t-skjorter, som hjelper til under OSKE.
Dette kan bli deg. Foto/ill.: Paul André Sommerfeldt

Er du vår lady (eller mann) i rødt? Heldigvis har vi ledige plasser til folk som ønsker å hjelpe til på vårens OSKE.

Dersom du kan tenke deg å delta, ta kontakt med Ingvild Lekven Jonsvoll på epost eller telefon.

Vi kan tilby gratis lunsj og kjekke kolleger i røde t-skjorter. Ingen av delene er noe kimse av.

Ikke vær sjenert, bli med!

Promotering av vårens val i Studentparlamentet

Studentparlamentet har laga ein kort promoteringsvideo som kan visast i pausene til førelesingar og gruppetimar med vitenkapelege til stade.

Dersom du som underviser har høve til å visa filmen i en pause, er det strållande! Studentparlamentet treng all drahjelpen de kan få. Ønsket er å vise fram denne videoen før valet, 16. – 25. april.

Om du har spørsmål, ikkje nøl å kontakte Oskar eller Alexander (alexander@spuib.no) i Student Parlamentet.

For ordens skyld, dekanane har gitt si velsigning til framvisninga.

Videoen ligg her for nedlasting: Studentvalg video .mp4 – Google Disk

Undersøkelse om kritisk tenkning

Kjære undervisere ved K1,

Vi ønsker å invitere dere til å delta i en viktig undersøkelse knyttet til kritisk tenkning. Dette forskningsprosjektet har som mål å forstå undervisernes perspektiver og tilnærminger til kritisk tenkning i medisinsk utdanning.

Hva handler undersøkelsen om?

Undersøkelsen tar omtrent 10 minutter å gjennomføre og består av 5 åpne spørsmål. Vi ønsker å høre deres tanker om hvordan kritisk tenkning kan integreres i undervisningen, hvilke metoder dere bruker, og eventuelle utfordringer dere møter.

Hvordan delta?

Dere finner undersøkelsen her: https://svar.uib.no/LinkCollector?key=E5Z7JGURL5C2

Anonymitet og personvern

Vi forsikrer dere om at undersøkelsen ikke ber om personlig informasjon, og vi vil ikke dele identifiserbare opplysninger. Svarene vil bli behandlet konfidensielt.

Ansvarlige for forskningsprosjektet

Dette forskningsprosjektet består av følgende personer:

Jonathan Soule (bioCEED, UiB)
Cecilie Boge (UiB læringslab)
Pascal Schaldach (Leibniz University Hannover/BIO UiB)
Jorun Nylehn (BIO, UiB)

Vi setter stor pris på deres deltakelse og ser frem til å lære mer om deres perspektiver på kritisk tenkning i undervisningen!

Med vennlig hilsen,

Forskningsprosjektteamet

Pilotprosjekter for redesign av studieprogram ved UiB

Ønsker om bedre digital kunnskap

Rektors kontor har sendt ut invitasjon til å søke midler til redesign av studieprogram for å integrere digital kunnskap og forståelse i utdanningene våre. Det er satt av inntil 2 millioner kroner totalt til formålet, fordelt på totalt 2-3 pilotprosjekter med varighet på 12-18 mnd.

Instituttet og fagmiljøene må på banen

Fagmiljøet/instituttet som har ansvaret for et studieprogram som velges som pilot, bør allerede ha en god oversikt over hvilke endringer som de anser som nødvendige og ønskelige i redesign. Det kan søkes både om lønns- og driftsmidler.

Mer informasjon

Se følgende lenke fullstendig utlysning og krav til søknaden: UiB_pilotprosjekter_redesign_studieprogram_2024.pdf

Søknader sendes til Det medisinske fakultetet, som videreformidler disse til UiB i rangert rekkefølge.

Frist for å oversende søknad til Det medisinske fakultet er fredag 24. mai.

Nye publikasjoner

Publikasjonene er basert på PubMed-søket «Department of Clinical Medicine» AND Bergen. Om noen har publikasjoner som ikke ble dekket av våre søk i PubMed, ta kontakt på oyvind.bendiksen@uib.no.

Nivå 2

Nivå 1

Velferdstilbud – E16 Dødsvegen

Ein rasande revy med Chrisine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve 26. april og 2. mai på Det Vestnorske Teateret

Du kan også sende e-post til: publikum@detvestnorsketeateret.no (merk med «UiB»).

Møt E16: Ein veg som snirklar seg frå Bergen til l Voss. Ein veg som tusenvis av bilistar køyrer kvar einaste dag; fleire med hjartet i halsen. For vegen frå Bergen til Voss har fåt det ikkje spesielt hyggelege kallenamnet DØDSVEGEN.


Når Det Vestnorske Teateret går til det merkelege skritet å lage revy om ein veg, så er det fordi dette ikkje er ein vanleg veg. E16 rommar forteljinga som svært mange vestlendingar i meir eller mindre grad har kjent på: Verdiskapinga skjer på Vestlandet – pengane går til Oslo! Kvifor? Er vi mindre verdt? No har ministrane igjen hat kakefest på Arna stasjon og lova milliardar till prosjektet, men: Blir det noko av? Kan vi sleppe jubelen laus? Eller er det nok ein gong berre valflesk? Det er noko av det vi harselerer med i denne revyen.


På scenen møter du Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve. Det blir humor, song og musikk! Høyr songen “E16” (tidlegare kjend som “E6” med DDE), om trailersjåføren som måte køyre åtte timars omveg på grunn av ras, og ikkje rakk fram til KK i tide. Møt byråkratane som kjempar for at nyvegen likevel ikkje skal bli noko av. Og møt vossingen som mister alle venene sine, og held på å bli skilt, fordi ho ikkje er redd for køyre på Dødsvegen!

K1 presenterer:

Uønskede hendelser?

Bruk vårt elektronisk avvikssystem.

HMS-avvik er alle uønskede hendelser og forhold har ført til eller kan føre til skade på mennesker, miljø og materiell. Det er viktig at alle saker rapporteres inn i systemet.

HMS-koordinator: May Britt Kalvenes

Verneombud ved K1 for perioden 2023-2024:

Les HMS-håndboka

Som ansatt har du plikt å å lese HMS-håndboka. Du finner den her: hms-handbok_k1_revidert_2023.pdf (uib.no)

Besøk sikresiden.no

sikresiden.no kan du lære og få råd om hva du skal gjøre i en krisesituasjon, slik at selv vurdere hva som er best å gjøre i en konkret situasjon. Du finner også UiBs lokale vekter- og beredskapsnummer.

Beredskapsperm

En beredskapsperm for Det medisinske fakultet finnes i ekspedisjonen i 7. etg. på Laboratoriebygget.

Eksponeringsregisteret

HMS-avdelingen har informasjonskurs i eksponeringsregisteret som de arrangerer ved behov. Det er viktig at dere som arbeider med kreftfremkallende kjemikalier vet hvordan dere skal registrere dere. Du finner mer informasjon om eksponeringsregisteret på UiBs nettsider: Eksponeringsregister | HMS-portalen | UiB

Andre kurs

Du kan lese mer om aktuelle HMS-kurs på UiBs nettsider: Kurstilbud i HMS | HMS-portalen | UiB


HSE corner

This column deals with everything that affects the working environment at The Department of Clinical Medicine. Here you will be presented with news, the department’s HSE action plan, work environment surveys etc. Everyone is welcome to contribute with input to this column!

HSE coordinator: May Britt Kalvenes

Safety delegates at the Department of Clinical Medicine for the period of 2023-2024:

Read the HSE manual

As an employee you have a duty to read the HSE manual. You can find it here: hms_manual_k1_2023_0.pdf (uib.no)

Visit sikresiden.no

Sikresiden.no provides preventive training and advice on what to do in an emergency, so you always can be prepared for what is best to do in a critical situation.

Emergency plan

An emergency plan for the Faculty of Medicine can be found at the reception on the 7th floor in the Laboratory building.

Exposure register 

The HSE department offers courses concerning the exposure register on demand. It is important that those who work with carcinogens knows how to register. Please follow the link for Information about the exposure register: Exposure register | The HSE-gateway | UiB

Other courses

UiB can offer a wide range of courses, webinars, and workshops in health, safety and environment (HSE): Courses HSE | The HSE-gateway | UiB

Universell utforming

Dame med lupe som stirrer inn i en skjerm

 

Som utdanningsinstitusjon har vi plikt til å utforme studiene etter prinsippene for universell utforming. Det betyr ikke bare at alle skal kunne komme seg på do, men at vi skal legge til rette for en enklere digital hverdag. For de fleste av oss betyr det at må vi tilpasse oss litt i måten vi jobber på.

Tips i hverdagen

Her er 10 tips du kan ta med deg når du lager dokumenter, helt gratis:

  1. Jeg skal bruke en skriftstørrelse på minst 12
  2. Jeg skal bruke en logisk overskrifsstruktur
  3. Jeg skal sørge for at lenker har tekst som beskriver målet.
  4. Dersom jeg skal lage PDF-dokumenter, skal jeg alltid lage universelt utformet PDF-er.
  5. Jeg skal alltid legge inn alternativ bildetekst når jeg bruker bilder i materialet mitt
  6. Jeg skal alltid bruke riktige overskriftsstil, både i tekst og tabeller
  7. Jeg skal bruke tabeller kun for å presentere data, ikke for å styre layout eller utseende på dokumentet
  8. Jeg skal alltid lage liste med kulepunkter og nummerertliste-knapp.
  9. Jeg skal alltid for å ha god nok kontrast mellom bakgrunn og tekst
  10. Jeg skal alltid forsøke å være et godt og fint medmenneske
Les mer…

Har du utfordringer med utstyr eller teknologi?

Foto/ill: colourbox.com

Det kan være egne forskrifter som skal følges i håndteringen av laboratorie- og elektromedisinsk utstyr og teknologi. Vi kan bidra med å sikre at bruker/institusjon får teknologi eller utstyr etter sitt behov og at utstyret tilfredsstiller kravene etter forskrifter og lover.

Vi kan også være rådgiver ved tekniske innovasjoner samt anskaffelser av nytt utstyr. Er det noe utstyr som ikke er kjent eller som bør fjernes av ulike årsaker ta gjerne kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg.

E-post: HMSutstyr@uib.no