Universell utforming

Dame med lupe som stirrer inn i en skjerm

Som utdanningsinstitusjon har vi plikt til å utforme studiene etter prinsippene for universell utforming. Det betyr ikke bare at alle skal kunne komme seg på do, men at vi skal legge til rette for en enklere digital hverdag. For de fleste av oss betyr det at må vi tilpasse oss litt i måten vi jobber på.

Tips i hverdagen

Her er 10 tips du kan ta med deg når du lager dokumenter, helt gratis:

1. Jeg skal bruke en skriftstørrelse på minst 12
  2. Jeg skal bruke en logisk overskrifsstruktur
  3. Jeg skal sørge for at lenker har tekst som beskriver målet.
  4. Dersom jeg skal lage PDF-dokumenter, skal jeg alltid lage universelt utformet PDF-er.
  5. Jeg skal alltid legge inn alternativ bildetekst når jeg bruker bilder i materialet mitt
  6. Jeg skal alltid bruke riktige overskriftsstil, både i tekst og tabeller
  7. Jeg skal bruke tabeller kun for å presentere data, ikke for å styre layout eller utseende på dokumentet
  8. Jeg skal alltid lage liste med kulepunkter og nummerertliste-knapp.
  9. Jeg skal alltid for å ha god nok kontrast mellom bakgrunn og tekst
  10. Jeg skal alltid forsøke å være et godt og fint medmenneske

For oss litt latere

I alle disse Microsoftprogrammene kan du enkelt sjekke om det du har laget er universelt utformet. Klikk på «Se gjennom» og velg «Kontroller tilgjengelighet». Du vil da få opp et felt til høyre på skjermen med eventuelle feil og forslag til hvordan du kan løse dem.

Skjermdump som viser hvor man skal trykke for å kontrollere tilgjengelighet i office programmer.

Ta kurs

Vi vil anbefale deg å ta dette kurset i Mitt UiB: Universell versjon 2.0.

Universitetet i Bergens program for universitetspedagogikk (UPED) tilbyr også fra tid til annen program innen dette fagfeltet: Emnebeskrivelser og datoer 2024 vår | Program for universitetspedagogikk | UiB

Foto: Colorubox