Desemberstatus for K1

I 2016 har K1 oppnådd bra resultater innen forskning og utdanning. Ny studieplan i medisin har trådd i kraft og gitt en ekstra giv til undervisningen i mange miljøer. Det er å merke seg at konkurranseutsatt forskningsfinansiering blir stadig viktigere.

Nils Erik GilhusNy studieplan medfører mer interaktiv og digital undervisning, større vekt på smågrupper og nye eksamensformer. Praksisundervisningen også utenfor Haukeland har blitt enda viktigere. Økt vekt på hovedoppgave, elektive kurs (fra 2018) og tidlig praksis vil lede til tidligere spesialisering for studentene.

Forskningsresultatet for K1 i 2016 ser ut til å bli omtrent som de siste årene. Vi har gjennomført 21 disputaser, mens innmeldingen av publikasjoner kommer i januar. Gjennomarbeidete søknader om konkurranseutsatte midler er helt nødvendig for å henge med for alle forskningsgrupper i klinisk medisin. Her må vi satse enda hardere, ikke minst overfor Forskningsrådet og EU. Begge steder er det programmer som passer vår forskning godt.

Kjernefasilitetene ved fakultetet bør utnyttes enda mye bedre av forskningsmiljøene ved K1, for der finnes det metodologisk kompetanse og utstyr i forskningsfronten. Senter for ernæring er akkurat etablert og vil forhåpentligvis bli en ny motor for forskning.

Vestlandet er et nasjonalt tyngdepunkt og med internasjonal konkurransekraft. Klinisk medisin kan gå foran og vise vei i et regionalt samarbeid. Både på universitets- og helseforetakssiden er det regionale aspektet grunnleggende, og vi bør utnytte det enda bedre.

2016 har vært bra, og for 2017 har vi både planer og muligheter. Forskning og utdanning innen klinisk medisin er i medvind. Dette er årets siste K1-nytt, og jeg ønsker alle ansatte ved K1 en ordentlig gledelig jul! Takk for året som snart har gått.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder