God påske

Påske og noen fridager står foran oss – og, uavhengig hvilke forhold vi har til påskens budskap, gir dette oss god anledning for ettertanke.

Denne uken tok vi avskjed med vår gode kollega Jarle. Jarle ivret for å utvikle fremragende undervisning for å utdanne kompetente leger og andre helsearbeidere – og fremragende forskning for bedre diagnostikk og behandling av pasienter. Dette er kjerneoppgavene våre ved instituttet – og gir oss inspirasjon i det videre arbeidet.

Jarles bortgang får mange av oss til å stoppe opp litt – men «hverdagslivet» må gå videre og arbeidsoppgavene er mange. Halve vårsemesteret er snart unnagjort og det er stor aktivitet både på forskning- og undervisningsfronten.

Instituttet har fremmet en søknad om Bergens forskningsstiftelse (BFS) Starting Grant og spilt inn fem forslag til tematiske BFS-satsninger fra gode forskere ved instituttet. Fakultetet vil vurdere og prioritere innkomne forslag til tematiske satsninger for videre innspill til BFS. I tillegg har instituttet spilt inn forslag til utstyrsinvesteringer som vil komme i løpet av våren.

April betyr også innspurt for en rekke søknader til Norges forskningsråd. Det er flere søknadsfrister i slutten av april – og det er viktig at alle som arbeider med søknader har løpende kontakt med institutt-administrasjonen for budsjettplanlegging og annen søknadsstøtte.

Undervisningen er også inne i en travel periode – med nettopp gjennomførte konteeksamener og det er løpende planlegging av vårens eksamener og straks også høstens semesterstart. MED7 og MED8 begynner nå å få erfaringer etter flere semester-gjennomganger, men fortsatt er det behov for justeringer – særlig knyttet til eksamensplanlegging og gjennomføring. MED6 gjennomføres for første gang nå i vår, og det nedlegges imponerende arbeid i planlegging av første OSCE eksamen 20. juni 2018.

Denne store aktiviteten gir også gode grunnlag for utmerkelser. Fakultetet ber nå om forslag til 2018-priser for Årets publikasjon, Årets ph.d.-arbeid, Årets forskningsgruppe og Årets Formidlingspris. Instituttet ber om begrunnede innspill til alle prisene – fra alle faggruppene ved instituttet.

Jeg ønsker alle lykke til med innspurten i søknadsarbeidet – frem til søknadsfristene i april.

God Påske til dere alle!

Beste hilsen