GOD SOMMER

Vi har hatt sommervær i flere måneder allerede – men det er først nå sommeren står for døren. Mange av oss starter nå en velfortjent ferie etter et vår-semester med høy aktivitet, med nylig gjennomførte eksamensavviklinger og stor forskningsinnsats.

Instituttet og fakultetet er allerede i full gang med budsjettprosessen for kommende år. Rektoratet har tydelige ambisjoner, fram mot 2022, om å utvikle fagmiljø i verdensklasse ved alle fakultetene, og at UiB skal utdanne de mest attraktive kandidatene i Norge. UiB skal i samme periode være en ettertraktet kompetanseinstitusjon, en sentral aktør i det offentlige ordskiftet, og være ledende i Norge på digital formidling.

For å kunne oppnå disse høye ambisjonene må UiB med alle fakultetene bli en attraktiv institusjon for både ansatte og studenter. Vi vil da kunne rekruttere og beholde de beste underviserne og forskerne og samtidig få de mest motiverte og ambisiøse studentene.

Klinisk institutt 1 (K1) har klare ambisjoner om å kunne oppnå disse målene. Innenfor noen områder er vi kommet langt, men samtidig må vi være ærlige på at på andre områder har vi fortsatt en vei å gå. Det er også helt klart at K1 ikke kan eller skal oppnå disse målene alene – men må gjøre det i samspill med alle instituttene og fakultetet – og i tillegg andre viktige samarbeidspartnere, og særlig Helseforetakene.

Ny studieplan er et redskap for å oppnå dette. Innføringen av denne har delvis vært utfordrende, men jeg er overbevist om at vi er på god og rett vei. Alle K1’s semestre (6-8) har nå gjennomført ny studieplan, sist ut var 6. semester med suksessfull gjennomføring av OSKE-6 i går 20. juni. Det har vært nedlagt en formidabel innsats for gjennomføring av dette med store bidrag fra mange institutter, fakultetet og sykehuset. Innsatsen har også vært stor i arbeidet med utvikling og gjennomføring av ny studieplan i 7. og 8. semester – og ikke minst med et stort bidrag fra studie-administrasjonen ved instituttet. En stor takk til alle sammen. Instituttet vil legge til rette for videreutvikling av dette viktige arbeidet i semesterstyrene.

Det er også nedlagt stor innsats i forskningen ved instituttet. Vi har stor publikasjonsaktivitet og særdeles mange disputaser har vært gjennomført dette vårsemesteret. Noen gode eksempler på at vi ligger i forskningsfronten er CCBIO med Lars Akslen som gjennomførte enda et internasjonalt symposium i mai, åpning av Mohn ernæringsforsknings laboratorium ved Jutta Dierkes, og tildeling av fakultets Falch Juniorpris til Charalampos Tzoulis. I tillegg fikk Marte Bjørk fakultetets innstegsstilling i sterk konkurranse med søkere fra alle instituttene. Felles faktor for disse «suksess-historiene» er ambisiøs og god forskning gjennom ekstern finansiering. For å kunne utvikle forskningene vår ytterligere vil vi i økende grad være avhengig av ekstern finansiering i alle forskningsmiljøene våre. Instituttet vil derfor ha et særlig fokus på å kunne støtte og stimulere søknadsprosessen for slik finansiering.

Men, først står sommeren og ferie for døren. Tusen takk til alle for strålende innsats i vårens semester og god sommer til alle sammen!

Beste hilsen

Kjell-Morten