Kjære alle,

K1 er et institutt som er sterkt på undervisning, og vi har de siste årene sanket de fleste undervisningsprisene fra siste års studentene på medisinstudiet. Instituttet favner mange fagområder, og den akademiske staben består hovedsakelig av ansatte i 20%-stillinger med hovedstilling på sykehuset. Denne strukturen gir utfordringer. Jeg er opptatt av at alle undervisere skal bli sett for den innsatsen de gjør. K1’ere gir god undervisning.

I coronatid har jeg merket at mange er oppgitte og de føler at tiden ikke strekker til. Mange synes det er mye forberedelse og styr for at en skal kunne holde de to-tre undervisningstimene som står i timeplanen. Det er lett å miste motet. Det er også historier om at noen ikke har fornyet åremålet sitt bl.a. p.g.a. manglende IKT-support og en følelse av oppgitthet. Dette er en trend vi for enhver pris må stoppe – K1 trenger dere alle sammen.

Like før jul kom det en mail fra visedekan for undervisning med krav om undervisningsregnskap fra alle i akademiske stillinger. Undersøkelsen fortonte seg, i alle fall for meg, som vanskelig å gjennomføre, så jeg la den bare bort. Jeg plukket den fram på nyåret for å forsøke igjen. Jeg har mye undervisning i mange semestre og timeplanene på Mitt UiB synes jeg er vanskelige å lese. Hvis du synes det samme så kan du logge deg inn på https://tp.uio.no/uib/timeplan/timeplan.php?type=staff – da får du i alle fall opp din egen timeplanbelagte undervisning. Det er bare å legge inn eget navn og semester. I registreringsskjemaet skal du også registrere undervisningen din emne for emne. Emnene finner du på https://www.uib.no/med/emner. Jeg oppfordrer alle til å svare på kartleggingen. De av dere som ikke har fått undersøkelsen kan si fra til undertegnede.

Neste tema jeg vil ta opp er Pedagogisk mappe. Kravet om pedagogisk basiskompetanse har vært der hele tiden, men arbeidsgiver har ikke etterspurt kompetansen. Dette innebærer at mange av oss ikke har de nødvendige kursene. 1.9.2019 tilkom en forskriftsendring med innskjerping slik at kravet om pedagogisk basiskompetanse nå er ufravikelig. Kravet er 200 timer (8 studiepoeng) og gjelder alle nye stillinger og fornyelse av stillinger.

Som eneste medisinske fakultet i Norge har UiB valgt å akseptere en alternativ vei for godkjenning av pedagogisk basiskompetanse som bl.a. innebærer en beskrivelse av ens virke som underviser. Denne måten å gjøre det på er godt beskrevet på sidene til Enhet for Læring. Dersom du velger denne veien er det viktig at du setter deg inn i kriteriene for hva som godkjennes. Ingen er tjent med at en sender inn en mappe som ikke tilfredsstiller kravet.

Forresten – jeg går på kurs nå for å oppnå mine 8 studiepoeng – det er gøy og jeg lærer noe.

Vennlig hilsen
Anne Berit Guttormsen