K1 i Stavanger

For Vestlandsregionens slagkraft er samarbeid avgjørende. K1 representerer et regionalt samarbeid. Stavanger er et tyngdepunkt for medisinsk forskning og utdanning, forsterket fordi de er en del av UiB og K1.

K1 og Stavanger Universitetssykehus (SUS) møttes 12. september i institusjonenes felles utdanningsråd og i et møte som K1 og K2 hadde med våre ansatte og andre nøkkelpersoner i Stavanger. Stavanger legger i undervisningen av medisinerstudenter økende vekt på små grupper og med individuell tilbakemelding til studentene. De får veldig gode tilbakemeldinger på dette.  UiB-stillingene i Stavanger er knyttet til vitenskapelig kompetanse, men bør også avspeile bredden i undervisningen som gis. Stillingen som koordinator for UiB i Stavanger er nå under utlysning etter at Kenneth Dickstein har gjort en imponerende innsats i grenseflaten UiB – SUS i en årrekke. Elektive kurs og utvidet særoppgave gir Stavanger nye undervisningsmuligheter.

SUS har i løpet av de siste årene blitt et ledende forskningssykehus i Norge. Svein Skeie tiltrådte som forskningsdirektør 1. september etter å ha vært divisjonsdirektør ved Medisinsk divisjon i flere år. Skeie etterfølger Stein Tore Nilsen, som har vært avgjørende både for etableringen av SUS som en forsknings- og utdanningsbastion og for samarbeidet med UiB. SUS finansierer noen 20% professorater ved K1 på samme måte som Haukeland gjør det, og i hovedsak ut fra en strategisk forskningsbegrunnelse.

Stavanger har fått klarsignal til å bygge nytt sykehus på Ullandhaug innenfor en ramme av 8 milliarder kroner og med innflytting i 2023. Det vil gi et ytterligere løft til forskning og utdanning. Foreløpig vil en rekke funksjoner fortsatt ha tilhold i nåværende SUS, og mulighetene for utvidete forskningsarealer der ble fremhevet på fellesmøtet.

Møtene mellom K1 og SUS er alltid konstruktive og spennende. De fremmer samarbeid, nok også mellom forskningsgruppene i Stavanger, og er et uttrykk for at K1 og UiB er regionale institusjoner.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder