Publikasjonsresultat for 2016

K1 oppnådde i 2016 334 godkjente vitenskapelige publikasjoner. Dette er det høyeste antallet publikasjoner for K1 noensinne og en økning på 9 % fra 2015. Bra!

Nils Erik GilhusAntall vitenskapelige publikasjoner er viktigste resultatmål for forskning for K1 samlet. Når tallet for 2016 blir 334, bør vi være godt forøyd. I årene forut har vi oppnådd 326 (2013), 286 (2014) og 306 (2015). Det er flere seksjoner som har gode resultater; gastro (gastromedisin, gastrokirurgi, ernæring) med 74, nevrologi med 73 og patologi med 52 er topp tre. Ressursene og størrelsen for seksjonene varierer betydelig. Mange av de 334 publikasjonene har forfattere fra flere seksjoner, og de er da kreditert alle.

Kvaliteten på forskningen og publikasjonene vises ikke i en enkel telling av antall. Vi har foreløpig ikke fått oversikten over nivå 2-andelen av 2016-publikasjonene. Men på listen vår er det artikler i de absolutt ledende tids-skriftene, og nesten alle er i internasjonale tidsskrift med impakt faktor over 1.

Omfanget av K1s medvirkning varierer. Majoriteten av artikler har første- og / eller sisteforfatter fra K1. Samarbeid lokalt, nasjonalt og internasjonalt er svært viktig, og tendensen med et høyt antall forfattere på sentrale publikasjoner fortsetter. Det er svært viktig at K1 deltar i denne typen forskning. For publikasjonspoeng spiller både forfatterandeler og nivå på tidsskrift en viktig rolle. Antall poeng har betydning for finansieringen av UiB og fakultetet samlet, men ikke for fordelingen mellom instituttene. For K1 er antall publikasjoner der vi er med viktigere enn publikasjonspoeng.

Forskning er den ene av våre to hovedoppgaver. 334 publikasjoner i 2016 viser at vi skjøtter den oppgaven på en tilfredsstillende måte. Men vi håper selvfølgelig på enda flere i 2017.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder