Universitetet i Bergen

Som ansatte er vi Universitetet i Bergens største ressurs. Ansettelsen gir oss gleder og muligheter, men også ansvar og forpliktelser. Vi skal utgjøre en forskjell for det samfunnet som vi virker i.

Nils Erik GilhusUniversitet er forbundet med frihet og vidsyn, med nytenkning og opposisjon, med klare tanker og varme hjerter. Vi er de nåværende i en lang rekke av akademikere. Universitetene har vist seg å være svært stabile strukturer i fremgangsrike samfunn de siste tusen årene, samtidig som de selv er arnested for forandring. Utdanning og forskning er etterspurt. Universitetene skal i vid forstand prege samfunnslivet, stake ut kursen for fremtiden, være et korrektiv til populisme og politikere med øyeblikksløsninger, til sjarlataneri og overtro. De beste universitetene ligger gjerne ikke i hovedstaden, nettopp for å kunne fremme uavhengighet og opposisjon.

K1s ansatte har gjennomgående en sterk profesjonsfølelse, og vi har ofte ansettelse ved flere institusjoner. Dette betyr sammensatt yrkesidentitet og faglig tilhørighet. Men vi er alle ansatt ved Universitetet i Bergen. Denne tilknytningen til et aktivt og sterkt universitet skal vi være bevisste på, utvikle og fremme. Vi har en forpliktelse overfor universitetet, men enda mer overfor samfunnet. Ansettelsen gir oss en viktig rolle. Som ansvarlige for utdanning setter vi vårt merke på fremtiden. Vi utdanner til yrkesliv, men også til gagns mennesker. Vårt engasjement i medisinsk forskning skal likeledes bidra til en bedre fremtid. Vi skal formidle til samfunnet nye innsikter, sannheter og muligheter.

Universitetet i Bergen har 3 600 ansatte og 16 500 studenter. Som ansatte er vi del av et kraftfullt nettverk som påvirker lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Universitetstilknytningen skal vi bruke til glede for oss selv, men enda mer for storsamfunnet.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder