K1 og Europa

Internasjonalt samarbeid er nødvendig for gjennomslag i medisinsk forskning. Europa og EU er den viktigste veien for oss ved K1, både for å bygge nettverk og kanskje oppnå finansiering.

Nils Erik GilhusEn hovedidé bak å samle Europa i et fellesskap er å fremme forskning, utdanning og utvikling. Derfor satser EU tungt på forsknings- og utdanningsprogrammer. Denne invitten påligger det oss å utnytte. Det er et krav at vi orienterer oss om de nye utlysningene i Horisont 2020, og at vi følger opp med å reflektere over hvilke faglige initiativ vi skal ta. Særlig vil det være aktuelt å ta kontakt med europeiske kolleger som vi vet om og kjenner, drøfte mulighetene for et ytterligere samarbeid og med etablering av et konsortium for en søknad. En slik prosess vil uansett utfall fremme kvalitet og relevans for vår forskning. I tillegg til Horisont 2020 finnes det en rekke EU-programmer for forskning og utdanning, flere av dem med lavere terskel enn Horisont 2020.

Det mest krevende er å komme opp med en faglig idé, et tydelig felles mål for søknaden. Neste trinn er å etablere en konkurransedyktig europeisk søkergruppe, eller sørge for å sikre seg en plass i den gruppen som andre er drivkrefter bak. Men akkurat dette er nødvendig helt uavhengig av EU-søknader. Faglige mål som er relevante også for andre ledende grupper, samt internasjonale nettverk, må alle ha. Selve søknaden er ikke vanskeligere enn til andre institusjoner. Det kreves omhu og tid for å vinne, med helhet, nyskaping og en presentasjon som er bearbeidet slik vi gjør for ambisiøse vitenskapelige artikler. Søknaden skal være som en historie med alle poenger på plass, med alle krav oppfylt etter nitid bearbeiding. EU-søknader skiller seg ikke fra andre søknader når det gjelder krav til innhold og form.

Ved K1 drar vi nytte av et profesjonelt støtteapparat. Forskningsrådgiver Itana, resten av administrasjonen, en seniorgruppe av vitenskapelige stiller opp. UiB har forskningsavdelingen, BOA-team og Kristof Vlaeminck i Brüssel.

EU har satt av milliarder til forskning og en strategi for hvordan de skal brukes. K1 og UiB har etablert et støtteapparat. Forskningsgruppene må kjenne sin besøkelsestid og trå til på den europeiske forskningsarenaen.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder