God kolleger og medarbeidere,

kmm_portrett_liteSeptember betyr høst, som på mange måter betyr oppstarten av et nytt arbeidsår. Selv om studentundervisningen er tydelig delt inn i avsluttende høst- og vårsemestre, utgjør disse til sammen et studieår. Dette «smitter» også litt over på annet arbeid, selv om økonomi og faglig rapportering følger kalenderåret. Høsten er derfor en god tid for planlegging – både av pågående og nye aktiviteter.

For vårt institutt, og ellers ved fakultetet, er det mye nytt i høst. Jeg, som ny instituttleder, får nye lederkolleger på Klinisk institutt 2 og Institutt for biomedisin, i tillegg til nytt dekanat på fakultetet. Jeg opplever mye entusiasme og engasjement som lover godt for tiden fremover.

Høstsemesteret for undervisning er godt i gang, og tilbakemeldingene fra studentene er gode. K1 har særlig ansvar for 6.-8. semester. Først ut med organisering av ny studieplan var 7. semester med oppstart høsten 2016, 8. semester startet nå i vår (2017) og sist ut er 6. semester med oppstart kommende vår 2018. Erfaringene så langt er viktig å ta med i videre planlegging og justeringer i organisering og gjennomføring av undervisningen og eksamen. Derfor vil instituttet ta initiativ til møter hvor alle semesterstyrene møtes for utveksling av erfaringer, hvor vi kan lære av hverandre og finne felles løsninger på felles utfordringer. I neste omgang vil det også være naturlig å ta denne diskusjonen videre til de andre semesterstyrene ved de andre instituttene. Med dette kan instituttet bidra til optimalisering av hele den nye studieplanen – som vi ønsker skal bli en «kvalitetsmerkevare» for Det medisinske fakultet i Bergen.

Som ny instituttleder er jeg ved gjentatte anledninger blitt møtt med utsagn om at K1 er et svært veldrevet institutt med god forskningsaktivitet, men at vi har et uutløst potensiale for eksternfinansierte forskningsprosjekter. I denne sammenhengen blir det særlig tenkt på NFR og EU midler. For å skrive gode søknader kreves det gode og originale ideer, og ofte i tillegg gode samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt eller helst internasjonalt. Det kreves også ofte «stayerevne» for å få gjennomslag for søknader, slik at om det blir avslag i første runde, kan søknaden forbedres og justeres til neste utlysning. For å kunne gjennomføre disse prosessene og selve prosjektene ved tildeling av midler, må en ha et «indre driv» og entusiasme for forskning. Instituttet ønsker å stimulere til dette. Som tidligere vil vi organisere informasjonsmøter om søkemuligheter. I tillegg vil vi også planlegge forskningsseminarer hvor vi kan presentere prosjekter til inspirasjon for hverandre med mål om å generere nye ideer til prosjekter gjerne på tvers av forskningsgruppene. Det vil også være naturlig å invitere «eksterne» forskere, lokalt, nasjonalt og eventuelt internasjonalt til slike seminarer.

I arbeidet både med innføringen av ny studieplan og for å inspirere til nye og gode forskningsprosjekter, ønsker jeg og administrasjonen ved instituttet innspill fra dere alle. Dere må gjerne ta en telefon eller sende e-post til meg (Kjell-Morten.Myhr@uib.no) eller Jorunn (Jorunn.Skei@uib.no).

Med ønske om en inspirerende og spennende høst
Kjell-Morten