Eksternfinansiering for forskning

Det er økende fokus på søknader om eksternfinansiering til vår forskning. Et annet ord for dette som universitetet ofte bruker er bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA). Universitetet, og derved fakultetet og instituttene, vil i økende grad bli avhengig av å kunne innhente eksternfinansiering til prosjekter. Med dette menes finansiering utenom UiB sine egne finansieringskilder (phd- og post doc stipender m.m.) og Helse Vest. Det er likevel viktig å presisere at tilslag på forskningssøknader hos disse finansieringskildene også er umåtelig viktig – da dette vil gi nødvendig forskningsaktivitet som ved neste korsvei kvalifiserer oss for større søknader for eksternfinansierte prosjekter.

Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA)-midler ved Universitetet i Bergen har økt jevnt de siste årene, men i mye mindre grad enn ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Universitetet i Oslo. Dette gjør at vi taper litt i konkurransen om overføringer/tildelinger som knyttes opp mot denne finansieringen.

Universitetet har derfor nå stort fokus på at så mange som mulig av oss søker denne type finansiering – særlig utlysninger om EU – og NFR -midler. Forskningsrådgivere ved instituttet og fakultetet vil gjerne hjelpe oss i dette – med støtte fra Forskningsadministrativ avdeling (FA) sentralt på Universitetet. Denne uken kom NFR-utlysningsteksten for FRIPROs hovedutlysning i 2018, og neste uke (31. oktober) arrangerer Universitetet sammen med NFR et Horizon 2020 Kick-off Event for informasjon og inspirasjon om nye muligheter i de siste tre årene for Horizon 2020. Dette er et heldagsmøte – men det er særlig èn parallellsesjon (13:45 -15:15); SC1 – Health, Demographic Change and Wellbeing som kanskje er mest aktuell for oss. Møtet er åpent for alle og vi oppfordrer til at så mange som mulig deltar på dette (se påmelding på vedlagt link).

I dette fokuset på ekstern finansiering må vi heller ikke glemme fond og legater ved UiB med søknadsfrist 1. desember og databasen er nå åpen.

Lykke til med søknadsarbeidet – og ta kontakt om dere har spørsmål eller trenger hjelp.

Beste hilsen

Kjell-Morten