Tusen takk for undervisningsinnsatsen i høst-2017 semesteret!

Mange av oss har akkurat avsluttet eksamensarbeidet for høstsemesteret 2017 og vårsemesteret for 2018 starter med elektiv termin for første gang allerede i kommende uke.

K1 har ansvar for 6.-8. semester, og vi har gjennomført 7. semester etter ny studieplan for 3. gang. Andre gjennomføring som 8. semester er nettopp gjennomført og 6. semester starter med første gjennomføring i kommende semester.

Rutiner har begynt å sette seg i 7. og 8. semester – men fortsatt har vi mer å hente i forhold til tidlig planlegging av timeplaner, oppdatering av Mitt UiB, lage eksamensoppgaver, etablere eksamenskommisjon for godkjenning, gjennomføring og sensurering av eksamen med mer. Studentene som har gjennomført ny studieplan frem til ny har delvis hatt et «dobbelt-løp» med overgangsordninger for undervisning etter gammel og ny studieplan. Studiehverdagen har derfor vært krevende for mange – og dette er nok bidragende til noe varierende evalueringer.

Instituttet vil sammen med semestertyrene gå gjennom evalueringer og legge til rette for tidlig og god planlegging av vår-semesteret. Mye er allerede gjort i forhold til timeplanlegging og fordeling av forelesninger – men særlig eksamensplanleggingen kan vi kanskje gjøre bedre. I dette vil vi også se på muligheten for å tilby kurs i laging av flervalgsspørsmål (MCQ) og bruke eksamensspørsmåldatabasen. Studiekonsulentene våre har lagt ned et stort arbeid i å lage årshjul for planlegging og gjennomføring av undervisningssemestrene, og dette vil forhåpentligvis bli gode redskaper i det videre arbeidet.

I 6. semester får vi med en gang utfordringen med å lage og gjennomføre første «real-life» OSCE-eksamen som dekker undervist pensum fra 1.-6. semester. Planleggingen av denne vil starte allerede med en gang og vi håper å kunne trekke gode veksler på gjennomførte pilot-tester.

Med andre ord; mange har nedlagt mye flott og entusiastisk arbeid i planlegging og gjennomføring av undervisning i en krevende omleggingsfase – og ny runde er allerede i gang.

Tusen takk for flott innsats i «Høst-2017» og lykke til med undervisningsinnsatsen for «Vår-2018»!

Beste hilsen
Kjell-Morten