Hvordan bli mer synlig?

Gode og oppdaterte nettsider er viktig for å nå ut til alle våre målgrupper – inkludert studenter, forskere og samarbeidspartene, pasienter og helsepersonell, offentlige instanser og media m.m. Internt på universitetet er også nettsidene en viktig kilde til informasjon og markedsføring. Vi blir i økende grad «googlet» av folk og instanser som ønsker informasjon og som gjerne tar kontakt basert på tilgjengelig informasjon på våre nettsider.

Mange av oss er nå i full gang med å utarbeide søknader til NFR, EU og andre finansieringskilder. I dette arbeidet vil et viktig strategisk grep være å ha en oppdatert nettside med presentasjon av forskningsgruppens aktivitet og strategiske satsning.

På instituttets nettsider er 19 forskningsgrupper presentert med ansatte og informasjon om pågående prosjekter, publikasjoner, samt aktiviteter som eksempelvis møter, kurs og seminar. Ved summarisk gjennomgang av disse nettsidene ser en raskt at det er varierende grad av oppdatert informasjon som presenteres. For de fleste av oss er det derfor tid for å gjøre en dugnad slik at vi kan fremstå med oppdatert kontaktinformasjon, helst inkludert med bilde, og oppdatert presentasjon av forskningsgruppens strategiske satsninger. Flere forskergrupper har en aktiv redaktør av nettsiden for kontinuerlig oppdatering med ny informasjon og fjerning av stoff som er «utgått på dato». Dette bør være en løsning som alle forskergruppene kan lære av.

Instituttet vil gjerne hjelpe til med dette i en startfase, for oppdatering av allerede eksisterende nettsider, eller for opprettelse av nye nettsider for grupper som ikke allerede har etablert dette. Vi kan hjelpe med opplæring – slik at en selv lett kan legge inn saker på og ellers holde nettsiden oppdatert. Om dere har spørsmål knyttet til dette er dere hjertelig velkomne til å kontakte oss. Kom gjerne innom administrasjonens lokaler i 7 et i Lab-bygget eller send en e-post til Solveig Lund Witsø og Anne Berit Kolmannskog

Instituttet vil også gå gjennom nettsidene våre med mål om oppdatering av informasjon og se om vi på en enda bedre måte kan nytte denne i markedsføringen av instituttet – både internt og i utadrettet virksomhet.

I dette arbeidet vil vi svært gjerne ha innspill. Send melding til Jorunn (Jorunn.Skei@uib.no) eller meg (Kjell-Morten.Myhr@uib.no).

Beste hilsen
Kjell-Morten