Helse, miljø og sikkerhet (HMS) på agendaen – alltid!

Vi kjenner alle til begrepet «HMS». Når vi snakker om HMS er reaksjonene mange og ulike. Dessverre er ikke flakkende blikk, gjesping og fikling med mobilen helt ukjente reaksjoner, men heldigvis ser vi også mye entusiasme og glød. Det er bra!

HMS-arbeidet er faktisk en del av arbeidshverdagen vår og vi skal jobbe med det kontinuerlig og systematisk. Målet er unektelig veldig bra: «fremme helse og trivsel og forebygge ulykker og skader på ansatte, studenter, miljø og materiell». HMS er et lederansvar på alle nivå og den enkelte ansatte har såkalt medvirkningsplikt. Det betyr at vi alle skal ta ansvar for vår egen og andres sikkerhet og trivsel.

K1 sine ansatte sitter i mange ulike bygg, som i all hovedsak er eid av Helse Vest. Det er da helseforetaket som har hovedansvaret for sikkerheten i byggene. De fleste av dere har to arbeidsgivere, Helse Vest og UiB, og dere blir ivaretatt av begge. For dere som kun er tilsatt ved UiB, sikrer en nylig inngått HMS-samordningsavtale mellom UIB og HB at dere også blir inkludert i HMS-arbeidet til HB.

UiB har årlig HMS-rapportering og instituttene ved Det medisinske fakultet leverte for kort tid tilbake sine rapporter for 2017. Resultatene av rapporten viser at det gjøres mye bra HMS-arbeid ved fakultetet/instituttene og vi har ikke hatt noen alvorlige hendelser. I 2017 ble det også gjennomført beredskapsøvelser for aktuelt risikoområde som uønskede hendelser for ansatte i utlandet. Alle instituttene er nå i gang med risiko- og sårbarhetsanalyser.

Det som særlig er å merke seg fra rapporten for K1 sin del er følgende oppfølgingspunkt:

• K1 kjenner ikke godt nok UiBs retningslinjer innen HMS
  • K1 oppfyller ikke godt nok UiBs retningslinje for tilrettelegging og samarbeid mellom linjeleder og verneombud
  • K1 gjennomfører ikke godt nok de obligatoriske HMS-tiltakene:b) Tilbud om medarbeidersamtaled) Kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljø
  • c) Årlig HMS-møte
  • a) Vernerunder

Vi må skjerpe oss og forbedre HMS-arbeidet ved K1. Verneombudene vil snarlig ta kontakt med enhetsansvarlige om gjennomføring av vernerunder og da håper vi at alle involverte stiller på. K1 vil i løpet av året arrangere HMS-møte og vi forventer at det blir godt oppmøte fra alle ansattgrupper.

Medarbeidersamtaler må vi ta på større alvor. Det viser seg blant annet at knapt noen av stipendiatene våre har fått tilbud om en medarbeidersamtale. Det må vi gjøre noe med. K1-ledelsen vil klargjøre ansvarslinjene og delegering av personalansvar. Det vil også bli gitt opplæring for hva medarbeidersamtaler skal være, hva de kan brukes til og hvordan de skal gjennomføres.

I HMS-portalen (http://www.uib.no/hms-portalen) til UiB er det mye nyttig informasjon og inspirasjon. Jeg håper dere vil bruke litt tid på å bli kjent med dette innholdet.

Til slutt vil jeg oppfordre dere alle til å tenke HMS i hverdagen og ta vare på hverandre!

Vennlig hilsen
Jorunn Skei