FELLES UNDERVISNINGSDAG & MEDISIN 2015

Kjære alle sammen,

Felles undervisningsdag for K1 & K2 ble arrangert denne uken på VilVite senter i sentrum. Programmet var rikholdig og variert med en rekke nyttige erfaringer og oppdateringer fra innføringen av den nye studieplanen «Medisin 2015». Jeg vil nytte anledningen nå til å trekke frem noen hovedpunkter fra denne vellykkede dagen.

Erfaringer fra «Tidlig praksis» i 5. og 6. semester ble presentert av Jon Hardie (K2) og Jan Gunnar Hatlebakk (K1). Vi fikk da tydelig innblikk i utfordringer knyttet til denne ordningen. Noen avdelinger ved sykehusene (HUS/BDS) har et mer egnet pasientgrunnlag enn andre for å kunne tilby studentene opplæring og trening i blant annet journalopptak. I tillegg er det også tydelig at oppfølgende innføringer i DIPS og MEONA er viktig for å optimalisere studentenes utbytte av praksisperiodene. Der fremkom også klart at gode forberedelser fra veiledere/undervisere er viktig og nødvendig i møtet med studentene. Vi må gi god informasjon til fagmiljøet på avdelingene om at studentene kommer og hva som forventes at de skal lære og få innblikk i.

Monika Kvernenes gav oss en oversiktlig innføring i Team-Basert –Læring (TBL) – og fremholdt potensialet for god studentlæring ved bruk av dette. Hans Jørgen Guthe (pediatri) og Thomas Eagan (lunge) gav oss gode eksempler på “TBL- inspirerte” undervisninger som har vært godt evaluert av studentene. Dette viste påny at mange av oss har mye å hente ved å ta i bruk denne undervisningsformen. Alle bør derfor nytte muligheten til å delta på innføringskurs når disse sannsynligvis annonseres kommende høst.

Virtual Reality er også på full fart inn i studentundervisning, legespesialistutdanning/ ferdighetstrening og planlegging av pasientbehandling. Haukeland har en storsatsning på dette området som ble presentert av Synnøve Olset og Håkon Garfors. UiB ble tydelig invitert med i denne satsningen – hvor eksempelvis anatomiundervisningen vil kunne få en ny dimensjon om dette tas i bruk. Vi må nå kjenne vår «besøkelsestid» og nytte denne invitasjonen.

Før lunsj presenterte Eirik Søfteland planene for sommerens store eventyr; nemlig OSKE-6 som skal gjennomføres for første gang 20. juni 2018. Arbeidsgruppen for OSKE-6 har nedlagt et formidabelt arbeid og mye synes å være klart. Men fortsatt trengs det folk til «støttefunksjoner» i avviklingen og folk bes å melde seg til Eirik (E.Softeland@uib.no) eller Anne Berit (Anne.Kolmannskog@uib.no).

Pedagogisk mappe som dokumentasjon av pedagogisk kompetanse ble presentert av Ragnhild Sandvoll fra UiT. Hun fremholdt myndighetenes satsning på kvalitetsforbedring og oppgradering av anseelsen for undervisning ved universiteter og høyskoler. I dette ligger det også tydelige definerte krav til pedagogisk kompetanse for amanuensis og professorstillinger. «Pedagogisk mappe» er da en metode/struktur for å systematisere og presentere denne kompetansen. Kurs med innføring for dette vil bli tilgjengelig ved UiB.

Siste delen av møtet brukte Steinar Hunskår til å presentere en omdefinert og oppgradert rolle for studielederne ved instituttene. Studielederne er tiltenkt en mer tydelig rolle i den nye strukturen og arbeidsfordelingen mellom instituttlederne, semesterstyrer, PUM og prodekan for undervisning, samt studieadministrasjonen ved fakultet og institutter.

Undertegnede presenterte organisering og struktur i samarbeid mellom Universitetet og sykehusene (HUS/BDS). En avtale om utdanningssamarbeid mellom UiB-Sykehusene er under revidering. Denne tydeliggjør ambisjoner om faste semestervise samarbeidsmøter mellom institutter og sykehusavdelingene som har studentundervisning. Vi må samarbeide om planlegging, gjennomføring og evaluering av studentundervisningen for å optimalisere og utvikle denne. Dette må bli et hovedsatsningsområde for instituttene i det videre arbeidet med innføring av MEDISIN 2015.

Den vellykkede dagen ble avsluttet med utdeling av undervisningspriser til Kari Indrekvam (K1) og Ketil Grong (K2). – En stor og velfortjent gratulasjon til dem begge.

En stor takk til organisasjonskomiteen for et flott og vellykket arrangement; Tore Lillebø, Ingfrid S. Haldorsen, Monika Kvernenes, Jone Trovik og Jarle Rørvik (som var sentral og viktig for planleggingen frem til han gikk bort tidlig mars 2018).

Det er bare å glede seg til neste vårs arrangement – som enda flere bør kunne prioritere!

Beste hilsen

Kjell-Morten