CCBIOs sjette årlige symposium på Solstrand 23-24. mai

Bakterier som klamydia kan endre celler og føre til kreft. Det kom frem under Centre for Cancer Biomarkers (CCBIO) sjette årlige symposium på Solstrand.

– Våre studier gir  gode indikasjoner på at klamydia kan forårsake kreft i kvinners kjønnsorganer, sier professor Thomas F. Meyer ved Max Planck Institute for Infection Biology, som deltar på Centre for Cancer Biomarkers (CCBIO) årlige symposium på Solstrand 23. og 24. mai.

Ifølge Meyer kan klamydiabakterien flytte seg via kjønnsorganet og opp i egglederne, som er kilden til eggstokkreft.

– Klamydiabakterien kan befinne seg i egglederne i årevis, og kan dermed forandre cellene slik at resultatet blir kreft mange år etterpå, sier Meyer.

I tillegg kan klamydiabakterien i kvinnen forflytte seg inn i livmorhalsen og gi infeksjoner sammen med en annen bakterie eller virus, som HPV, som også er forbundet med kreft.

– Sammen med slike virus, kan klamydia forsterke risikoen for å utvikle kreft, sier Meyer.

Professor Lars A. Akslen åpnet CCBIOs sjette årlige symposium 23. mai. Opphavsrett: Ingvild Festervoll Melien

– Det at bakterier og virus kan føre til endret biologi og genforandringer i cellene, og resultere i kreft, er nå et aktivt felt med mye ny og spennende informasjon. I tillegg til HPV er det fra tidligere for eksempel kjent at bakterien helicobacter pylori, som fører til magesår, kan knyttes til magekreft sier Lars A. Akslen, som leder CCBIO.

Program i kreftfront
Den 23 og 24 mai møttes verdensledende kreftforskere til CCBIOs årlige symposium for sjette gang. Her møtes både verdenseliten innen kreftforskning og studenter, for å diskuterer det siste innen kreftforskning.

– Vi forsøker hele tiden å ha et program som er i front med den siste forskningen innenfor en rekke ulike tema innen kreftforskning. Alle på CCBIO skal få høre foredrag om noe de jobber med til vanlig, sier Lars A. Akslen.
Les mer på uib.no

Noen av deltakerne på Liquid Biopsy Satellite Symposium den første dagen. Foto: Eli Synnøve Vidhammer