Kjære alle og vel overstått sommer!

Det har vært en fantastisk sommer – med strålende vær og gode badetemperaturer for de fleste. Jeg har også hatt stor glede av sommerværet, men på en litt uvant måte, innledet med sykehusopphold og deretter krykkegang frem til de siste ferieukene. Det som jeg trodde var et «vanlig ukomplisert ankelbrudd» i påsken viste seg å gi større utfordringer enn forventet. Dette har imidlertid gitt meg pasienterfaringer som setter perspektiver på vårt virke både ved universitetet og sykehuset.

Våre oppgaver er å utdanne og forme kompetente og dyktige kolleger som skal utvikle fag og tjenestetilbudene ved både universitetet og helsevesenet. For å lykkes med dette må alle bidra på sin måte for å legge til rette for å skape faglig entusiasme og nysgjerrighet, samtidig fremme gode holdninger for fremtidens kolleger i undervisning, forskning og pasientbehandling. Et strålende eksempel på dette ble presentert i helgens BT-magasin; og en stor gratulasjon sendes til vår kjære kollega Leiv Hove.

Det var studiestart allerede forrige mandag, og jeg møtte fullsatt auditorium for oppstart i 7. semester, for studentkullet som var det første som startet med ny studieplan fra første studieår. Høsten vil også markere slutten av gammel studieplan med sists avgangskull med avslutningseksamen etter gammel ordning. «Studentene er viktige for oss» – er standard åpningsutsagnet for Ole Bjørn Tysnes, avdelingssjefen ved Nevrologisk avdeling, i begynnelsen av hvert semester. Dette er viktig å huske på opp i all travelhet i forberedelser og gjennomføring av undervisningen, kombinert med andre arbeidsoppgaver knyttet til forskning og klinisk arbeid. Studentene utfordrer oss på systematisk tenkning om virksomheten vår innen forskning, diagnostikk og behandling og undervisning. Studentene er fremtiden og mange blir våre gode kolleger ved neste korsvei.

Oppstart av høstsemesteret betyr også oppstart med nye søknadsrunder til stipender og forskningsprosjekter. For instituttet er det viktig at forskerne våre søker og får tilslag på prosjektsøknader. God forskning er med på å utviklet faget og gjør oss til bedre undervisere og pasientbehandlere. Instituttet er også avhengig av å opprettholde forskningsaktiviteten for å kunne vedlikeholde og utvikle virksomheten. Første runde er Helse Vest utlysningen med søknadsfrist 15 september, se her for mer informasjon. Denne utlysningen er viktig for de mange kliniske miljøene ved instituttet – og søknader til Helse Vest kan også ofte være grunnlaget for større søknader til Forskningsrådet ved senere runder. Jeg oppfordrer derfor alle til å forberede søknader til årets er Helse Vest utlysning.

Velkommen tilbake etter en velfortjent sommerferie og lykke til med høstens arbeid!

Beste hilsen
Kjell-Morten