Kjære K1’ere

Semesterstart er tiden for å tenke nytt – og det er også en god anledning for instituttet å gjøre justeringer. Utfordringer og forventninger vi møter endres i takt med utviklingen innen både forskning og undervisning.

Jeg har nå vært instituttleder ved K1 i om lag ett år og har erfart at mye fungerer veldig godt, men samtidig ser jeg at innen noen områder møter vi nye utfordringer som krever at vi gjør endringer.

De største endringene innen undervisningen har vært innføringen av Medisin 2015 (ny studieplan), med implementering av «Mitt UiB» og elektroniske verktøy for eksamensavviklingen. Det er etablert semesterstyrer som er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av 12 semestre, koordinert fra fakultetet. Semesterstyrene har i stor grad hatt en autonom funksjon på instituttet. Dette har gitt fordeler, men samtidig også utfordringer knyttet til instituttets og undervisningsleders ansvar for koordinering av aktivitet og ressurser. Erfaringer som tidligere semesterstyreleder har vist at semesterstyrene også har behov for å diskusjon og erfaringsutveksling med andre semestre, samt koordinering av aktiviteter på tvers av semestrene. På bakgrunn av dette vil instituttet etablere et «undervisningsutvalg» bestående av undervisningsleder, semesterstyreledere for 6.-8. semester, samt undervisningsansvarlige for ernæring og K1’s odontologiundervisning. Målsetningen er å samordne aktiviteten for å få en bedre og mer effektiv planlegging av undervisningen og eksamensavviklingen, samt å strukturere og optimalisere bruken av elektroniske hjelpemidler, inkludert «Mitt UiB».

I organiseringen av forskningen møter vi også nye utfordringer. Instituttets drift og forskning blir i økende grad avhengig av eksternfinansierte forskningsprosjekter. Flere forskningsgrupper har hatt stor suksess med gjennomslag for ekstern finansierte prosjekter. Men, signaler fra kunnskapsdepartementet til universitetene er at overføringene i økende grad blir avhengig av ekstern finansiering. Til nå har forskere og forskningsgrupper selv initiert søknadsprosesser, og instituttet har i begrenset grad vært en tydelig pådriver for dette. Instituttet ved forskningsleder har organisert møter, i forkant av NFR-søknadsfrister, for informasjon og planlegging av forskningssøknader. Det er nå et tydelig behov for økt innsats og instituttet etablerer derfor et «strategisk forskningsutvalg» som inkluderer instituttleder, forskningsleder og 4-6 unge og mer erfarne aktive forskerkolleger. Forskningsrådgivere ved instituttet og fakultetet vil også knyttes til utvalget. Målsetningen å øke aktiviteten gjennom systematisk og målrettet informasjon, organisere ide- og inspirasjonsseminar og organisere praktisk hjelp i søknadsutformingen. Med dette håper vi at flere søknader sendes og at vi får flere tilslag for eksternfinansierte prosjekter. Arbeidet med dette vil komme i gang i løpet av høsten. Men før dette er det imidlertid nært forestående anledninger med UiB-stipendutlysning og Helse Vest utlysningen (se her for mer informasjon).

Med dette ønsker jeg alle en god held og gode arbeidsuker videre!

Beste hilsen
Kjell-Morten