GDPR – informasjon om nye personvernregler

De nye personvernreglene GDPR (personvernforordningen) trådte i kraft i Norge for noen måneder siden.

Universitetet i Bergen har publisert informasjon om de nye personvernreglene på nettsidene sine hvor det blant annet fremgår hva de nye reglene betyr for UiB.

Det er også utarbeidet en personvernerklæring som gir informasjon om hvordan Universitetet i Bergen samler inn og bruker personopplysninger. Erklæringen redegjør blant annet for hvilke plikter ansatte ved universitetet har når vi behandler personopplysninger og hvilke rettigheter de registrerte har.

Personvernerklæringen finner dere her.

Dersom dere har spørsmål om personvern kan de rettes til Universitetets personvernombud: seniorrådgiver Janecke Helene Veim.

Beate Lambach, som er vikar for Jorunn Hvalby frem til mai 2019 ved fakultetets Forskningsseksjon, kan også være behjelpelig.

Vi oppfordrer alle om å benytte disse lenkene og lese den informasjonen som er publisert der. Det er også mye nyttig informasjon og verktøy som er relevant for UH-sektoren på www.uninett.no/gdpr, og generell informasjon på https://www.datatilsynet.no/ .