Forskerskolen i klinisk medisin og semesterstart

Forskerskolen i klinisk medisin har sitt årvisse arrangement med forskningspresentasjoner og prisutdeling i januar måned. I år var det stor oppslutning med hele 36 postere og 17 muntlige presentasjoner. Arrangementet ble i dag (25/1) avsluttet med prisutdelinger hvor første og andrepris for muntlige presentasjoner gikk til K1! Fredrik Sævik som fikk førstepris for ultralyd ved Crohns sykdom og Gro Dyrhovden som fikk andrepris for kneprotesekirurgi. I tillegg fikk Spiros Kotopoulis førstepris både i «åpen klasse» og «folkets favoritt». Store gratulasjoner til alle prisvinnerne fra et stolt institutt!

Januar er også blitt en måned med stor undervisningsaktivitet knyttet til elektive periode med valgfrie emner. Studentene gir uttrykk for stor entusiasme og gir gode tilbakemeldinger. Mange kolleger legger ned mye arbeid i planlegging og gjennomføring av kursene – og alle skal ha en stor takk for dette! Om noen går med ideer for nye kurs kan en ta kontakt med fakultetet for å høre om muligheten for å inkludere dette ved neste korsvei (se link:elektive perioder).

Februar blir nå derfor «semesterstart» for medisinerstudiet med en spennende vår. Det er første avvikling av 12. semester i Medisin 2015 – med avsluttende OSKE-eksamen. I denne eksamenen skal studentene vise kunnskap og ferdigheter de har lært gjennom hele studiet. Samtidig blir det også OSKE eksamen for 6. semester. Fagmiljøene ved instituttet blir derfor utfordret til å lage eksamensoppgaver, samt å bidra i den praktiske gjennomføringen på selve eksamensdagene.

Vårsemester betyr også søknadsfrister for forskningsmidler. I år har NFR en felles søknadsfrist for alle søknader den 10. april. I tillegg er det nye krav til utforming av søknader  Instituttet arrangere derfor et eget seminar om dette kommende torsdag. Dere kan lese om dette i egen sak i dagens K1-nytt. Ta kontakt med Solveig (Solveig.Witso@uib.no)om dere har spørsmål til dette. Alle er hjertelig velkomne!

En annen viktig utlysning for K1 er «KLINBEFORSK». Det er en unik mulighet for dem som arbeider med klinisk behandlingsforskning. Ved siste utlysning var det begrenset antall søknader og det er derfor etterlyst flere nye og gode prosjekter. Potten for utlysning er på hele 125 millioner kroner med fokus på nasjonale multisenterstudier med søknadsfrist 30.april 2019.

Med ønske om gode arbeidsuker

Beste hilsen

Kjell-Morten