Gerd Lillian Hallseth – 50 år ved UiB!

Gerd Lillian Halseth ble ansatt på Gades Institutt i 1969 da de holdt til i den gamle Gade brakken. Der ble hun ansatt hos Flora Hartveit, en kvinnelig pionèr i patologifaget. Lillian startet å arbeide rett fra videregående skole og fikk opplæring i dyreforsøk, histologi, diverse laboratorieteknikker blant annet innen elektronmikroskopi. Hun fulgte undervisning ved Labskolen og ble godkjent laboratorieingeniør i 1992 og i 1996 ble hun avdelingsingeniør. I mange år (siden 1995) har Lillian hatt et 50% engasjement fra Den Norske Kreftforening og da med 50% på Gades, UiB.

De siste årene har Lillian vært tilknyttet som overingeniør ved CCBIO Forskningsgruppe med Lars Akslen som leder. Hun har hatt ansvar for alle instrumenter og alt utstyr i laboratoriet. Blant annet har hun hatt hovedansvar for drift og utvikling av metoder på autostainer Discovery Ultra som er en viktig del av CCBIOs utstyrssatsning.

Lillian har hatt ansvar for In Situ hybridisering og miRNA- og mRNA analyser ved bruk av dette forskningsinstrumentet med avansert programvare.  Lillian innehar ikke minst en verdifull kompetanse på nyutvikling og videreutvikling av immunhistokjemiske metoder.

Lillian har reist på kurs hvert år og har støttet og veiledet en rekke doktorgradskandidater.

Lillian er en svært vennlig og omgjengelig person og listen er lang når vi inviterer til feiring av 50-års jubilanten. Hun er et godt og varmt menneske som er interessert i menneskene rundt seg. Mange her vil savne henne!

Kathrine Skarstein
(seksjonsleder)