Info om parkering på universitetets parkeringsplasser

Q-Park overtar parkeringskontroll
UiB har inngått rammeavtale med parkeringsselskapet Q-Park som fra 1. februar overtar ansvaret for kontroll av universitetets parkeringsplasser

Ansatte og studenter
Alle ansatte og studenter kan søke om parkeringstillatelse på universitetets parkeringsplasser. Ved innvilget parkeringstillatelse «hvitelistes» ditt registreringsnummer slik at Q-park kan kontrollere gyldig parkeringstillatelse ved skanning av reg.nr. Dette erstatter tidligere parkeringsoblat.

El-bilparkering
Det er etablert ladestasjoner for el-biler. El-bilparkering kan bare benyttes så lenge bilen står til lading. Hybridbiler kan ikke bruke el-bilplasser. Ansatte og studenter må ha fått innvilget søknad om parkeringstillatelse for å benytte disse plassene.

Gjesteparkering
Det er ikke avsatt egne plasser for gjesteparkering. Gjester henvises til offentlige parkeringsplasser.

Parkering for bevegelseshemmede
Parkeringsplasser reservert for bevegelseshemmede kan brukes av funksjonshemmede med kommunal parkeringstillatelse. I tillegg må en ha fått innvilget søknad om parkeringstillatelse for ansatte/ studenter. Tom. 2018 har ansatte og studenter med legeattest som bekrefter behov for parkering fått utskrevet midlertidig tillatelse til bruk av plasser for bevegelseshemmede. Denne ordningen er nå opphørt.

Pasientparkering
Det er avsatt parkering reservert for pasienter ved Odontologisk universitetsklinikk (Årstadveien 19), ved Nevropsykologisk poliklinikk (Jonas Liesv.91) og for deltakere i undersøkelser ved Forskningsenhet for helseundersøkelser (Årstadveien 21). Pasientene må registrere bilen i en parkeringskiosk ved pasientmottaket. Plassen kan bare benyttes innenfor avsatt tid og ikke ut over den tiden behandlingen tar.

Enhetsreserverte plasser
Det er avsatt noen reserverte plasser for enheter (fakultet og avdelinger). Plassene kan brukes med tillatelse fra vedkommende enhet. Det er krav om at biler som står på reserverte plasser skal ha innvilget søknad om parkeringstillatelse (ansatte/studenter), ev. midlertidig «hvitelisting» for andre som gis tillatelse til å benytte plassen.

Leie av parkeringsplasser
Universitetet leier ut parkeringsplasser her:
– Dokkeveien garasjeanlegg: Ansatte og studenter
– Haukelandsbakken parkeringsanlegg: Ansatte og studenter
– Kalfarveien 31: Ansatte og studenter i Kalfarveien 31

Om UiBs parkeringstillatelse
Alle som parkerer på universitetets parkeringsplasser må i dag ha gyldig parkeringstillatelse (oblat). Tillatelsen er tidsbegrenset, og det må søkes på nytt når gyldighetstiden er ute. Tillatelse for ansatte gjelder i 2 år (gjeldende periode er 2018-2019). Studentoblat gjelder for ett år.
Fra 1.februar 2019 går vi over til digitale parkeringstillatelser. Det leveres ikke lenger ut fysiske tillatelser (oblater). Bilens registreringsnummer legges inn i Q-Park sitt system slik at biler uten digital tillatelse blir spesifisert ved parkeringskontroll. Ved overgang til digital tillatelse kan det også bli gjort endringer i perioden for gyldighet.
Det er viktig at alle som har søkt om parkeringstillatelse er oppmerksom på at det er reg.nr. oppgitt ved søknad som blir registrert i det digitale systemet og derved er «hvitelistet». Parkerer en på UiBs plasser med en uregistrert bil kan en derfor bli ilagt kontrollavgift.

En må også være oppmerksom på at dersom en f.eks. tidligere har kjøpt ny bil og flyttet oblaten over på den nye bilen, kan en bli ilagt kontrollavgift. En må derfor melde inn endring av regnr. når en skifter bil.
Ansatte og studenter som er registrert med to biler må dessuten være oppmerksom på at en bare kan stå parkert med én bil om gangen.

Klage på kontrollavgift
Alle som vil klage på ilagt kontrollavgift må sende skriftlig klage til Q-Park i elektronisk skjema: https://www.q-park.no/nb-no/kontrollsanksjon/.

Spørsmål om kontrollavgift kan rettes til Q-Park. Kontaktinformasjon finnes på nettsiden: https://www.q-park.no . Telefoner vedr. kontrollavgift besvares i tidsrommet mandag-fredag kl. 10.00-14.00.
Universitetet kan ikke behandle klager eller andre henvendelser i forbindelse med feilparkering.

Om parkeringsforskriften
Ny parkeringsforskrift for privatrettslig vilkårsparkering er vedtatt av Samferdsels-departementet og gjelder fra 1. januar 2017. Forskriften setter bl.a. krav om enhetlig skilting, takster, sanksjoner m.m.

Kontrollavgift brukes som sanksjonsmiddel ved brudd på parkeringsvilkårene og bestemmelsene som gjelder på området i henhold til parkeringsforskriften. Parkeringsvilkårene og bestemmelsene kommer klart frem av skiltingen på stedet. Bilfører har en plikt til å undersøke hvilke bestemmelser og vilkår som gjelder på et parkeringsområde og å gjøre seg kjent med disse ved parkering.

Parkerer en i strid med vilkårene/bestemmelsene for et parkeringsområde, vil dette kunne medføre en kontrollsanksjon, jfr. parkeringsforskriften § 36.
Satsen på kontrollsanksjonen er fastsatt i parkeringsforskriften § 36, og kan ikke endres av eier av området eller av parkeringsselskapet