Kunnskap om Kreft gjennom Kunst

Illustrasjon: Tarig Osman

I utstillingen Kunnskap om Kreft gjennom Kunst formidles kreftbiologi fra K1/UiB til byens befolkning gjennom kunstformene teater, film, installasjoner og visuell kunst. Prosjektleder er Tarig Osman ved Klinisk Institutt 1. Henriette Christie Ertsås spiller rollen som kreftcellen, og er gjesteforsker ved Klinisk institutt 1.

Utstillingen holdes fra 24.-27. oktober på Naturhistorisk Museum. I tillegg holdes det en lanseringsfest samme sted 25. oktober fra kl. 18.30-22.00. Registrer deg her innen 20. oktober for langseringsfesten. Det er gratis inngang til denne.

Åpningstider for utstillingen:
24.10: 10-19
25.10: 10-21
26.10: 10-16
27.10: 10-17

Det er også en forestilling i ustillingen søndag 27.10 kl. 14.00. Skoleklasser (5.-9. trinn) kan reservere program her.

Melkekjertellaget gjør sitt beste for å holde kustus på hverandre. Foto: Tarig Osman

Utstillingsprogram 24.-27.10
•Visning av KORTFILMER om kreftcellen – Hun er Verdens Verste Kollega. Ansatt i bedriften Kroppen, der hun misbruker sin stilling på det groveste.
•REBUSLØP gjennom risikofaktorer for å utvikle kreft.
•FORESTILLING: “Stine Stamcelle Finner Seg Selv”. En forestilling om identitet og fenotypisk plastisitet.
•KREFTCELLE PÅ VEGGEN: Malerier og foto
•HOS LEGEN: Hva utgjør spåkulen vi trenger for å kunne forutsi pasientens fremtid? Beregn utviklingen av en kreftsykdom.

Ekstraprogram Lanseringsfest 25.10
•SKJULT TEATER: Smakebiter fra flere kortfilmer i serien
•PODCAST-innspilling: Utfordringer knyttet til fremtidens skreddersydde kreftbehandling
•KURS I KARSINOM. Kreftcellens strategier i ledelse og lidelse. Tips for fremadstormende entreprenører.

Du kan lese mer om prosjektet her.