Studentundervisning i coronatid

I uke 20 arrangerte Marius Berge (lektor K2), Håvard Landsdalen (lektor K2) og Anne Berit Guttormsen (Professor K1) Katastrofemedisinkurs for avgangsstudentene på medisinstudiet. Dette er et kurs studentene setter stor pris på fordi det er et målrettet og praktisk kurs med dynamiske undervisere.

Lenge var det uklart om gjennomføring av kurset ville være mulig. Katastrofeøvelsen på Haakonsvern ble av smittevernhensyn avlyst allerede i mars.

Søknad om dispensasjon for kurset ble sendt via semesterstyret og ble etter mye om og men godkjent av UiB sentralt. Kurset ble nøye tilpasset «coronatid». Det ble lagt ned mye tid og krefter for å ivareta smittevernhensynene på best mulig måte. Kohorter på fem og fem studenter ble valgt. Dette førte til et stort behov for rom, mer utstyr og flere instruktører. Oppmøte ble registrert ved hjelp av strekkodeleser og fagpersonweb. Luftveissymptomer gav automatisk fritak fra praktisk undervisning. To personer utviklet luftveissymptomer i løpet av kurset, men ingen testet positivt for corona. Praktisk undervisning ble gjennomført på Ferdighetssenteret og i Store Auditorium. Spriting av utstyr, benker og håndtak ble utført i den grad det var mulig.

Studentene måtte også gjennomføre et obligatorisk nettkurs for smittevern i regi av UiB før de kunne møte på campus. Stor mengde håndsprit og hansker var tilgjengelig på alle grupperom, samt i lokalene generelt. 1 meters-regelen ble forsøkt overholdt. Det var noen gjennomganger i plenum for halve kullet av gangen (mindre enn 50 studenter). Resten av undervisningen foregikk på Kaltura, Zoom eller via Norsk Helsenett. -Vi lyktes til dels å oppnå noe dynamikk i undervisningen med Zoom, men selvfølgelig ikke like mye som ved fysisk plenumsundervisning, sier Berge.

– Vi var svært spente på hvordan studentene ville reagere på kurset, forteller Guttormsen. Trampeklapp, champagne og gavekort til foreleserne etter endt kurs er vel svar nok. – Vi tror at studentene opplevde en litt mer normal hverdag og satte pris på det. De viste også ekte glede over å møte undervisere og ikke minst hverandre igjen. Det var fantastisk å møte studenter som møtte presis og engasjerte seg, fortsetter hun.

– Å gjennomføre samme tids-undervisning på Zoom var spennende, men også utfordrende, sier Guttormsen. Det var ikke alltid så lett å få studentene i tale, terskelen for å si noe var høy. De var mer aktive på tekstchat. Vi ble mer vant til det etter hvert, men effektiv bruk av chat nødvendiggjør en ekstra foreleser som holder orden på chatten, tipser Guttormsen om.

– Andre begrensninger for Kaltura og Zoom, utover potensielle tekniske problem, er at systemene ikke var tilgjengelige på PC’er på Haukeland Universitetssykehus. ROS-analyser har avdekket sikkerhetshull i Zoom og er ikke godkjent for undervisning av sensitivt pasientinnhold, forteller Guttormsen. I etterkant har Kaltura nå blitt tilgjengelig på HUS-maskiner, mens det fortsatt er uavklart hva som skjer med Zoom.

– Alt i alt en veldig positiv opplevelse, avslutter Guttormsen.

Arrangørene ønsker spesielt å framheve uvurderlig hjelp fra Øyvind Byrkjedal-Bendiksen (K2), Gjert Bakkevold (Det medisinske fakultet), Bård Kjetil Bratli Sværi (Institutt for biomedisin) og Robert Bjørsvik (eHelse, Helse Bergen).

Helge Lidtun, Magnhild Kleppan og Sunniva Leer Salvesen var godt beskyttet under kurset.

1 meters-regelen overholdes også når det taes kullbilde.