– Stadig større muligheter for samarbeid

Professor Ketil Joachim Ødegaard er ny forskningsleder ved K1. Vi har stilt ham et par spørsmål om hvilke ambisjoner og satningsområder han vil fokusere på i tiden som kommer.

Hvilke ambisjoner har du som ny forskningsleder ved K1?

– Først og fremst gleder jeg meg over at instituttledelsen har ønsket meg som ny forskningsleder. Jeg har vært professor i psykiatri (50%) siden 2013 og i perioder vikariert som seksjonsleder for psykiatri og gjennom det vært med på ledermøter ved instituttet. Nå får jeg sjansen til å bli bedre kjent med de mange forskningsgruppene ved K1. En personlig ambisjon for meg vil nok være å prøve å bidra til at forskningen innen psykisk helsevern i enda større grad benytter seg av samarbeidsmuligheter som ligger ved å samhandle med K1 og de mange sterke forskningsmiljøene på instituttet. For øvrig vil jeg bruke litt tid på å sette meg inn i oppgaven og sammen med instituttledelsen legge planer for hvordan jeg best kan bidra til at K1 får gjennomslag for sine strategiske forskningsmål.

Hva tenker du blir ekstra viktig å satse på i tiden som kommer?

– Jeg har i en årrekke vært forskningssjef ved divisjon psykisk helsevern, HUS. Gjennom denne stillingen har jeg erfart hvor viktig samarbeidet mellom HUS og K1 er for å få til god forskning. Men, jeg har også vært del av en utvikling der vi også har oppnådd gode resultater ved å rette samarbeidet mot andre deler av universitetet som Det psykologiske fakultet, og andre lokale forskningsaktører som Høgskulen på Vestlandet og kommunene i bergensområdet. I tillegg til at vi selvsagt fortsatt må satse på å vinne frem i konkurransen om tradisjonelle utlysninger av forskningsmidler fra EU, NFR osv., tenker jeg at vi ikke må glemme at det ser ut til å bli stadig større muligheter for å få til god forskning i samarbeid med nevnte aktører, ikke minst gjennom store nysatsninger som f.eks. Alrek helseklynge.