Undervisningskompetanse

Undervisningskompetanse er nå kommet inn som et krav i alle vitenskapelige stillinger, både for førsteamanuensis- og professorstillinger, samt åremålsstillinger (bistillinger) og hovedstillinger. Kravet «slår inn» ved nyansettelser og ved fornying av åremålsstillinger. Det betyr at mange av våre ansatte i åremålsstillinger nå får brev med informasjon om dette, og lurer på hvordan en kan få tilgang på nødvendige kurs for å oppnå dette. I løpet av den siste uken har jeg fått mange henvendelser om dette.

En kan oppnå undervisningskompetansekravet ved gjennomføring av UPED-program ved Det psykologiske fakultet – som nå er åpnet opp for alle, også dem med åremålsstillinger. Forskriften som omhandler krav om undervisningskompetanse krever 200 timer kurs som tilsvarer cirka 8 studiepoeng.

Alternativt kan en kombinere kurs organisert ved Enhet for læring (EFL) ved Det medisinske fakultet. Her tilbys en rekke kurs – foreløpig med god kapasitet på flere av disse. Dette inkluderer blant annet kurs i «Medisinsk didaktikk», «Introduction to Teaching and Learning in Higher Education Health Sciences», «Workshops i pedagogiske mapper», «Journal Club – medisinsk og helsefaglig pedagogisk forskning» og «Kurs i formidling og presentasjonsteknikk», samt seminarrekken «Pedagogisk Påfyll».

Det er også mulig å kombinere kurs/utdanningstilbud fra både UPED og EFL slik at det tilsammen utgjør 8 stp. eller 200 timer. For mer informasjon om hvilke andre aktiviteter som kan, etter søknad, godkjennes finnes i denne veiledningen: http://ekstern.filer.uib.no/mofa/Enhet%20for%20l%C3%A6ring/SH%20Kriterier%20for%20alternativ%20godkjenning%20av%20utdanningsfagleg%20kompeatnse_030620_MK.pdf

En kan også kombinere kurs med realkompetanse fra eksempelvis erfaring i undervisningsarbeid og utvikling av kurs og studieprogrammer, og få dette vurdert sammensatt i en pedagogisk mappe.

Fakultetet har ansatt to kolleger, Lisbeth Rustad (lisbet.rustad@uib.no) og Stian Kreken Almeland (stian.almeland@uib.no) som inngår i et eget «bistillingsprosjekt» der målet er å hjelpe alle i bistilling til full utdanningsfaglig basiskompetanse.

For mer informasjon kan dere se på nettsidene til Enhet for læring ved fakultetet.

Jeg ønsker dere alle god helg og gode arbeidsuker fremover!

Beste hilsen
Kjell-Morten