Undervisningspriser og budsjettoptimisme

Avgangskullet for medisin har tildelt undervisningspriser til beste foreleser og undervisningsmiljø gjennom studietiden på medisin. Enda en gang går disse prisene til K1’ere. Marte Bjørk, som nå underviser spesielt om hodepine og epilepsi ved Seksjon for Nevrologi, får prisen for beste underviser. Fagmiljøet ved Dermatologi (Hud), ledet av Ingeborg Bachmann, får prisen for beste undervisningsmiljø. Begge disse fagene har hoveddelen av sin undervisning omtrent midt i studieforløpet (7. og 8. semester) – noe som tyder på at de må ha satt tydelige spor i studentenes læringsløp gjennom studietiden. Prisene understreker igjen K1s prioritering av god undervisning – og ikke minst bredden av vår stab av entusiastiske undervisere fra en rekke kliniske fagområder. Instituttet og hele fagmiljøet vårt er stolte og gratulerer stort med prisene.

Budsjettoptimisme
Budsjetttildelingen fra universitetet sentralt til fakultetet er kommet, men foreløpig uten tildeling til instituttene. Jeg tenker det likevel er grunnlag for optimisme for vårt institutt. K1 har store undervisningsforpliktelser som til nå ikke er like tydelig gjenspeilet i grunnbevilgningen. Dette, sammen med at MED er tildelt 20 nye studieplasser for medisin, 5 for ernæring og i tillegg 5 for farmasi, med tilhørende finansiering, skulle tilsi håp om økte rammer til K1. De nye studieplassene i medisin legges inn i planene for «Vestlandslegen» med fokus på at de siste årene i medisinerstudiet gjennomføres ved samarbeidende sykehus i Stavanger, Haugesund og Førde, i tillegg til Haukeland og Haraldsplass i Bergen. Dette tilsier økning av ressurser til samarbeidene sykehus – men også til bergensmiljøene som vil ha ansvar for de første tre årene, samt også for deler av studentmassen de tre siste årene. Instituttet har derfor tydelige forventninger til årets budsjett – som vi nå venter spente på.

Nytt fagområde ved instituttet
I løpet av høsten har instituttet fått overført fagområde for Fysikalsk medisin og Rehabilitering fra IGS. Dette er et fagområde som er nært knyttet til flere andre K1-fag, som eksempelvis ortopedi og nevrologi med flere. Faget har allerede hatt tverrfaglig undervisning med disse og vi ønsker fagområdet ledet av Jan Sture Souen hjertelig velkommen til instituttet. Instituttet får med dette tildelt en åremålsstilling og noe budsjettstyrking for timelærere.

Jeg ønsker dere alle god helg og gode arbeidsuker fremover!

Beste hilsen
Kjell-Morten