Undervisningen og forskerutdanningen ved K1

K1 bidrar i stort monn til undervisningen ved MED, i medisiner- og tannlegeutdanningen, tannpleierutdanningen, samt flere studieprogrammer i ernæring. Andelen av K1s bidrag til undervisningen ved MED synes å ha økt jevnt siden 2015, og instituttet har derfor arbeidet for en gjennomgang av omfanget av undervisningen, sammenholdt med ressursene bevilget til denne. Som ledd i dette vil nå fakultetet kartlegge omfanget av undervisning, både knyttet til hver enkelt ansatt, men like viktig en gjennomgang av totalbidraget til undervisning fra hvert fagområde ved instituttene. Første del av kartleggingen ble sendt ut til «undervisningsansatte» (professor-, amanuensis- og lektorstillinger) i uken som gikk. Men, det kan se ut som at ikke alle har mottatt utsendt e-post og derfor vil det nok komme en oppfølgende e-post i uken som kommer. Lenken til kartleggingen er: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=9006259. Har dere spørsmål til dette, kan dere kontakte Martha Houen Dahle i fakultetsadministrasjonen: Martha.Dahle@uib.no. Jeg ber alle involverte oim å fylle ut dette skjemaet.

Kartleggingen av undervisning utført av PhD-studenter og Post Doc-ansatte, uavhengig av finansieringskilde, og kolleger ved sykehusene, vil gjennomføres på nyåret. Ansvarlig for hvert fagområde vil få et viktig koordineringsansvar for dette.

Mitt UiB er nettportalen for undervisningen ved UiB og MED. Alle undervisere bruker denne i kommunikasjonen med studentene og legger blant annet ut forelesningsvideoer og PowerPoint-presentasjoner til studentene. I fagområder og emner der mange forskjellige undervisere bruker portalen, erfarer vi stor variasjon i oppbyggingen av emnet. Dette ser vi særlig i Medisin 2015 med 12 semestre. Studentene har gitt tilbakemelding om dette, og derfor er det nå tatt et initiativ for å se på oppbyggingen av Mitt UiB. Målsetning må være å harmonisere mellom semestre/emner, slik at studentene møter samme oppbygging gjennom hele studiet. Har dere innspill til dette, kan dere melde til semesterstyreledere og studiekonsulenter ved aktuelle semestre.

K1 bidrar også i stort monn til forskerutdanningen ved MED. Vi har hatt 30 disputaser i 2020, hvorav 24 av disse ble omfattet av koronatiltak i form av halv- eller heldigitale løsninger. Innsatsen er derfor stor til tross for COVID-19-«unntakstilstand», og vår PhD-koordinator, Kjetil Harkestad, har nedlagt et formidabelt arbeid med forberedelser og tilrettelegging for dette. Instituttet gratulerer kandidater og veiledere med vel gjennomførte disputaser og takker alle for denne store innsatsen.

Semesteret går mot slutten og jeg ønsker alle lykke til med innspurten i undervisnings- og eksamensarbeidet frem mot en etterlengtet juleferie for både ansatte og studenter.

Jeg ønsker dere alle gode arbeidsuker frem mot ferien!

Beste hilsen
Kjell-Morten