Gode kolleger!

Ved K1 er det svært mange forskningsgrupper, over 30, og det har vært et mål for ledelsen å øke den gjensidige kunnskapen om forskningen som pågår ved instituttet. For å oppnå dette har vi denne våren innført et nytt innslag på instituttmøtene (en torsdag i måneden fra kl. 14-16) der alle seksjonslederne og fagområdelederne er til stede. Møtet er nå utvidet med en halv time og starter med to forskergruppe-presentasjoner på ca. 15 minutter.

Forskergruppepresentasjoner
På det første møtet 14. januar hadde vi presentasjoner ved Jutta Dierkes på vegne av Forskningsgruppen for ernæring og Eivind Inderhaug fra Forskningsgruppen Artroskopi og Idrettstraumatologi (FAIT). På møtet 4. februar fikk vi en oppdatering fra Øyvind Thomassen om Fjellmedisinsk Forskergruppe og Odd Helge Gilja om Forskergruppen for gastroenterologisk ultrasonografi. På det siste møtet 11. mars holdt Cecilie Bredrup et innlegg om Forskergruppen for øye-genetikk, mens Nils Erik Gilhus ga oss en oversikt over mange år med aktivitet i Forskergruppen for Myastenia Gravis. På neste møte 6. april er det foreløpig satt opp på programmet at Ingfrid Haldorsen skal presentere fra Bergen Abdominal Imaging Research Group.

Erfaringene med disse forskergruppe-presentasjonene så langt har vært svært positive. Ikke bare får alle møtedeltagerne vite mer om hva som foregår av omfattende og imponerende forskning ved K1, men dette møtepunktet har også vært nyttig ved at vi også har fått vite mer om hvilke planer som foreligger for fremtidig aktivitet og nye søknader om eksterne forskningsmidler. Det skal i denne sammenhengen også nevnes at K1 sine forsknings- og innovasjonsrådgivere deltar i dette møtet slik at det også er mulig å initiere kontakt og så spirene til eventuelle nye søknader og innovasjonsmuligheter.

Bli med på forskergruppepresentasjonene!
Etter de initiale gode erfaringene med å ha forskergruppepresentasjoner på K1 sine instituttmøter har vi kommet frem til at dette er informasjon som vil kunne være til nytte for alle vitenskapelig ansatte på K1. Det foreligger derfor nå planer om å sørge for at det skal bli mulig for alle å følge disse presentasjonene i fremtiden digitalt. I tillegg vil vi legge ut presentasjonene på K1 sin hjemmeside slik at man også kan få med seg hva som foregår av spennende forskning hos andre kolleger ved K1, selv om man ikke har anledning til å delta live. Vi håper at dette skal kunne bidra til å senke terskelen for kontakt på tvers av forskningsgrupper, og at dette kan få nyttige synergieffekter på tvers av sykdomskategorier og vitenskapelige metoder. Hvis vi fortsetter med to presentasjoner på hvert instituttmøte håper vi at vi i løpet av 1-2 år skal komme oss gjennom alle aktive forskningsgrupper, og da er det sikkert på tide å begynne forfra igjen, slik at dette, forhåpentligvis, kan bli en vedvarende levende dialog mellom forskerne ved K1.

Riktig god påske,

Ketil J. Ødegaard