Viktige møteplasser for oss alle

I går arrangerte vi vårt første felles digitale K1-møte for presentasjoner av forskergrupper ved instituttet. Møtet hadde god oppslutning, særlig tatt i betrakting at invitasjonen først ble sendt ut tidligere denne uken. Målsetningen med denne nysatsningen er at vi skal bli bedre kjent med forskningen ved instituttet og gjennom dette inspirere hverandre til god forskning, samt å legge til rette for samarbeidsprosjekter. Vi vil nå ha månedlige møter, og alle presentasjonene vil bli tilgjengelig i en egen TEAM-Gruppe for forskning & undervisning. På den måten vil alle få tilgang, selv om møtetidspunktet ikke skulle passe. Møtene videre vil bli annonsert i god tid, og vi vil informere nærmere når TEAM-gruppen er etablert.

Nysatsningen gir oss også en god anledning til å fokusere på forskergruppepresentasjoner på nettsidene til K1. Hele 22 grupper har egne nettsider, men vi vet at det er flere andre sterke forskergrupper ved instituttet. Jeg vil derfor oppfordre alle forskergrupper, som ikke har nettsider ved K1, til å vurdere å opprette dette, og samtidig oppfordrer dere som allerede har nettsider til å vurdere om det er behov for oppdateringer. Denne oppfordringen går også til dere som har forskergrupper og arbeidsplasser ved SUS, Fonna, Førde og Haraldsplass.

«Faculty Lunch» er en annen nysatsning ved instituttet. Da inviterer vi alle vitenskapelige ansatte til en enkel lunch og uformell prat – før vi har et program med korte presentasjoner. Første arrangement blir i Bikuben (HUS), torsdag 6. mai kl. 12.00-14.30. Vi tar høyde for at møtet kan påvirkes av smittevernregler og planlegger derfor løsninger for digital deltakelse.

En tredje viktig møteplass denne våren er «Felle undervisningsdag» – som vi arrangerer sammen med K2. Møtet bli i år fulldigitalisert og avholdes onsdag 19. mai kl. 08.30-12.15. Dere kan lese mer om programmet i dagens K1-nytt.

Gode møteplasser er viktige for inspirasjon, læring og utvikling for oss alle, uavhengig av arbeidsoppgaver. Vi ser alle frem til at pandemien er over og at vi kan ha fysiske møteplasser. Men, enn så lenge må vi nytte oss av de mulighetene digitale løsninger gir oss. Vi bør samtidig også ta med oss den erfaringen og kunnskapen vi nå har fått med bruk av digitale medier til videreutvikle nye møteplasser og beholde disse også etter at pandemien er over.

GRATULERER!
Enda en gang er det K1 som tildeles undervisningsprisene fra avgangskullet. Magnus Berle fra «gastro-kirurgen» mottar pris som beste underviser og urologi mottar pris som beste undervisningsmiljø! Instituttet befester derved sin profil med fokus på god undervisning. Jeg sender store og velfortjente gratulasjoner til prisvinnerne.

Jeg ønsker dere alle gode arbeidsuker frem mot nye vårdager

Beste hilsen
Kjell-Morten