Kjære alle – takk for stor innsats og god sommer

Et nytt vårsemester går mot slutten og vi er i siste innspurtsuken med avvikling av eksamener. Vi har hatt enda et Covid-19-semester med stort fokus på smittevern og digital undervisning. Mange har lagt ned en stor og imponerende innsats – representert fra alle fag- og ansattgrupper ved instituttet. Studentene gir uttrykk for mye ros til undervisere og studieadministrasjonen. Alle fortjener derfor en stor takk for innsatsen!

Det har også vært lagt ned stor innsats på forskningsfronten med vedvarende høy produksjon av vitenskapelige artikler og mange disputaser. Ved utgangen av juni har vi allerede hatt 11 disputaser. En forutsetning for denne store aktiviteten er forskningsfinansiering – fra småbeløp til drift – PhD- og Post Doc-stipender til store forskningsbevilgninger fra eksempelvis Helse Vest, KLINBEFORSK, Kreftforeningen, Forskningsrådet, KG Jebsen, Mohn stiftelsen og EU. Det er derfor særdeles gledelig at mange K1’ere har sendt søknader til alle disse finansieringskildene og flere andre. Dette lover godt for enda mer god og viktig forskning fra våre forskere. Det kreves stor innsats, ofte langt utover det som en normalt oppfatter som vanlig arbeidstid, for å skrive gode søknader. Dere alle fortjener derfor en stor takk for innsatsen så langt!

I tillegg til Covid-19-utfordringer har også vårsemesteret gitt andre uforutsette utforinger. Innføring av nye personal- og økonomisystem som piloteres av UiB har gitt oss svært store utforinger. De som særlig har merket dette er bestillere, økonomer og annet administrativt personale. Dette har generert mye ekstraarbeid som har krevd stor arbeidsinnsats fra administrasjonen ved instituttet. Instituttet er svært takknemlig for den store innsatsen som er lagt ned fra alle som har bidratt til å løse disse utfordringene.

Økende vaksinasjon i befolkningen, som vi håper blir fullført sensommer og tidlig høst, gir håp om normalisering av samfunnet over sommeren. Vi håper at dette blir en realitet, slik at vi kan møtes etter velfortjent ferie med mer tilstedeværelse og fysiske møter for prat, diskusjoner for god undervisning og forskning.

Vi ønsker dere alle en riktig god sommer!

Beste hilsen
Jorunn & Kjell-Morten