Falch-forelesningen 2022 – “Epidemiology is easy – anyone can do it”

Auditoriet i Armauer Hansens hus 19. april kl. 12.15

Hvordan kan feilslåtte metoder med epidemiologimerkelapper bidra til feilaktige slutninger og misvisende helseråd? Det kan Kenneth J. Rothman fortelle om, en av verdens fremste epidemiologer. Hans tanker om temaet er ekstra relevante i disse tider, der fake news er en konstant trussel mot god folkeopplysning.

Påmelding via Skjemaker.  Det er mulig å møte opp og få med seg forelesningen uten at man har meldt seg på.

Professor Kenneth J. Rothman ved Boston University er verdensberømt skikkelse innen epidemiologi. Han har bidratt stort innen både kreft, hjerte- og karsykdommer, nevrologi, perinatalhelse, traumer, miljøeksponeringer og farmakoepidemiologi. Dette har resultert i en rekke viktige publikasjoner, blant annet i The Lancet, New England Journal of Medicine og Annals of Internal Medicine.

Professor Rothman har en imponerende merittliste. I tillegg til å ha skrevet to av de mest brukte lærebøkene i epidemiologi, har han også vært assisterende redaktør for American Journal of Public Health, redaktør for American Journal of Epidemiology, redaksjonsmedlem i New England Journal of Medicine og del av det internasjonale rådgivende styret for The Lancet. Han grunnla tidsskriftet Epidemiology og var president i Society for Epidemiologic Research, æresstipendiat ved American College of Epidemiology og stipendiat i International Society for Pharmacoepidemiology.

I en tid med stort behov for troverdig forskning er dette et tema som bør interessere medisinske forskere innen alle metodefelt.

Kenneth J. Rothman