Kjære alle sammen

Forrige uke var K1 vertskap for instituttledermøtet hvor fakultetsledelsen og alle instituttlederne ved fakultetet deltar. Tre av våre gode kollegaer hadde flotte innlegg. Tematikken var henholdsvis nevrostimulering ved førsteamanuensis Leif Oltedal, cancer neurocience ved forsker Heidrun Vethe og nye veiledningsmetoder for studentene i ernæring ved førsteamanuensis Hanne Rosendahl-Riise. Det var også fra disse tre fagmiljøene det ble sendt inn forslag til utlysningen av nye Jebsen-sentre. Dessverre får vi ikke tilbakemelding på hvem som går videre fra prekvalifiseringsrunden før 4. april. Vi venter i spenning.

Jeg vil også nevne felles forskningsdag for Helse Bergen og Det medisinske fakultet ved K1/K2, som ble arrangert sist fredag. Det var veldig vellykket, og det var stappfullt i Storstuen på Bikuben. Eivind Hansen og Gottfried Greve ønsket velkommen, og Marit Bakke avsluttet møtet. Vi hadde fire flotte innlegg fra henholdsvis Nina Langeland om Covid-19, Eystein Husebye om rytmisk hormon-diagnostikk, Cecilie Bredrup om limbal stammecellesvikt og Olga Therese Ousdal om angst- og tvangslidelser.

Denne uken har vi vært på besøk ved Stavanger universitetssjukehus hvor Vestlandslegen var hovedtemaet for dagen. De første studentene starter sin kliniske undervisning ved SUS medio august i år med introduksjon i indremedisin og kirurgi. Studentene går inn i et «årshjul», dvs 4.-6. år, som skal dekke pensum i våre kliniske fag, men noen fag blir i andre semestre enn i Bergen. Vi får nå egne kontaktpersoner ved SUS i hvert fag slik at faggrupper på tvers kan starte opp. Mitt UiB skal brukes begge steder til felles nytte. Parallelt med klinisk undervisning blir det også naturlig å styrke forskningssamarbeidet med SUS. I den anledning tenker vi å arrangere en tilsvarende forskningsdag med SUS til høsten, som vi nylig hadde med HUS.
Som dere ser – mye spennende på gang!

God helg til alle 😊
Christian

Førsteamanuensis Cecilie Bredrup på Forskningsdagen 17.03.2023. Foto: Christian Vedeler