The 2023 Holberg Debate: Does Consciousness Extend Beyond Brains?

Logo for Holberprianw

Photo: Holbergprisen

Holbergprisen inviterer alle til å være til stede under Holbergdebatten 2023, som finner sted i Universitetsaulaen lørdag 2. desember kl. 15:00 – 17:45.

Debatten har fått tittelen: «Does Consciousness Extend Beyond Brains?» Panelet skal drøfte om det finnes bevissthet utenfor hjernen, og hvordan subjektive erfaringer kan forklares, hvis de kun er et produkt av hjernens fysiske aktivitet. Et overordnet spørsmål er om etablert vitenskap i noen grad er blitt dogmatisk: Trengs det «kjettere» for å stille spørsmål som lar oss komme nærmere svarene på store, uløste gåter, eller er de snarere en trussel mot et vitenskapelig verdenssyn?

Vi inviterer alle til å stille spørsmål til panelet ved å benytte følgende skjema: The 2023 Holberg Debate – Questions from viewers (uib.no)

Mer informasjon ligger på Holbergprisens nettsider. Påmeldingsskjema ligger her. Interesserte må gjerne også følge vår Facebook-arrangementsside.

I panelet har vi:

• Anil Seth, som er en britisk nevroforsker og forfatter som har drevet frem forskning på hjernen og bevissthet i mer enn 20 år. Han er professor i nevrovitenskap og direktør for Centre for Consciousness Science ved University of Sussex. Hans mest kjente bok er Being You (2017).
  • Tanya Luhrmann, som er Albert Ray Lang Professor of Anthropology ved Stanford University. Hun forsker på hvordan fenomener føles virkelige for folk som påvirkes av psykoser, stemmer, syner og en verden av det overnaturlige. Blant Luhrmanns mange bøker er den prisbelønte When God Talks Back (2012).
  • Rupert Sheldrake, ph.d., som er biolog og forfatter av blant annet The Science Delusion (2012), hvor han hevder at vitenskapens tro på at de store spørsmål i hovedsak er besvart, begrenser dens evne til å utforske verdens uløste gåter, blant annet spørsmålet om bevissthet.
  • David Malone (moderator), som er en prisbelønt skaper av vitenskapelige dokumentarfilmer. Gjennom en 30 år lang karriere har han laget filmer for BBC og britiske Channel 4, blant annet om temaer som bevissthet, selvet og sjelen, søken etter matematisk sikkerhet og forholdet mellom vitenskap og religion.

Tidligere utgaver av Holbergdebatten kan sees her.

For spørsmål: Kontakt media@holbergprisen.no