Utlysning av postdoktorstillinger i LEAD AI programmet

Illustrasjon av en robot som skriver et essay. Roboten har bart.

I løpet av mars måned skal det lyses ut postdoktorstillinger ved UiB innenfor rammen av forsknings- og karriereutviklingsprogrammet LEAD AI. Det medisinske fakultet skal lyse ut 3 av disse stillingene. LEAD AI er finansiert av fakultetene og EU i fellesskap gjennom samfinansieringsordningen COFUND Postdoctoral Programmes under Marie Skłodowska-Curie Actions. Totalrammen er på 130 millioner NOK over fem år.

Programmet vil legge til rette for en felles karriereutviklingsarena for 19 postdoktorer som skal ansettes ved UiB. Forskningsmulighetene spenner fra grunnleggende AI-forskning til mer anvendt forskning innen naturvitenskap og medisin, og problemstillinger innen samspill mellom AI, menneske og samfunn med juridiske og etiske utfordringer. Programmet koordineres av Institutt for Informatikk (MN). Oppstart 1. januar 2024, varighet 5 år.

Forskningsmulighetene spenner fra grunnleggende AI-forskning til anvendt forskning innen naturvitenskap, medisin og samfunnsvitenskap. Det er ønskelig å rekruttere både lokale og internasjonale forskere. Mobilitet, internasjonalt og på tvers av disipliner og sektorer er et viktig element i programmet. Alle søkere vil evalueres av en internasjonal komite og det er åpent for både innkommende og utreisende mobilitet.

Vi ber aktuelle fagmiljøer om å melde sin interesse for postdoktorstillingene innen 1. mars til tone.hordvik@uib.no.  Legg ved en ½ sides prosjektbeskrivelse med navn og tilhørighet

Merk:

• Du som sender inn en prosjektbeskrivelse skal fungere som mentor for postdoktoren.
  • Du skal ikke oppgi navn på kandidat; dette er en åpen internasjonal utlysning.
  • Tema er kunstig intelligens
  • Hvis vi mottar mange skisser vil det velges ut hvilke prosjekter som best passer inn i tema for utlysningen.
  • Hvis ditt prosjekt er blant de som går videre vil du bli kontaktet for videre informasjon.

Postdoktorene jobber med sine egne AI relevante prosjekt. LEAD AI legger til rette for felles møter kurs og trening. Rekruttering følger hovedsakelig UiB sine rutiner, men med særskilte krav fra EU til mobilitet og sammensetning av komiteer. Karriereutvikling og veiledning av postdoktorene står sentralt i programmet. Samarbeid med andre institusjoner, akademiske og ikke akademiske, nasjonalt og internasjonalt er sterkt anbefalt

Her er en lenke, informasjonen vil nok oppdateres etter hvert: LEAD AI | University of Bergen (uib.no)