Leder

Kjære alle sammen,

Torsdag feiret vi en stor begivenhet. K1, IBM og Helse Bergen viste frem sine tre Mohn-senter, henholdsvis regenerativ medisin, psykose og hjernen.

De tre lederne: Ketil Ødegaard fra Mohn senter for psykoselidelser, Einar Kristoffersen fra Mohn senter for regenerativ medisin og Clive Bramham fra Mohn senter for hjernen. Foto: Christian Vedeler

Sentrene er et viktig for samarbeid på tvers av fakultetet og sykehuset innen nevrovitenskap og regenerativ medisin. Vi hadde flotte innlegg fra senterlederne, samt forskningsgruppe-ledere som Cecile Bredrup, Kristen Brennard og Espen Hartveit. Trond Mohn Forskningsstiftelsen var imponert. Vi retter selvfølgelig en stor takk til stiftelsen, som i år feier sitt 20-års jubileum. I tillegg må jeg takke Gyrid Nygård, Elise Aasebø, Farivar Fathian og Båd Sværi som stod bak dette meget vellykkede arrangementet.

Bergen senter for medisinsk stamcelleforskning

K1 og IBM har den siste tiden samarbeidet for å lage et slikt senter, i 7etasje i Bygg for biologiske basalfag. Initiativet kom fra våre forskere som ønsket samlokalisering av forskning innen regenerativ medisin. Senteret vil også ha et tett samarbeid med stamcellegruppene til professor Kamal Mustafa på IKO og professor Einar Kristoffersen på sykehuset. Dette vil legge grunnlag for et konsortium for regenerativ medisin i Bergen som vil kunne bli en spydspiss i denne disiplinen.

Verzichten

Som instituttleder må man forsake mye av egen forskning, men det er likevel utrolig spennende å kunne bygge opp under andre sine prosjekter. Å legg til rette for forskning på tvers av grupper, institutter og å binde sammen translasjonsforskning mellom fakultet og sykehus, er givende arbeid. Noen av gruppene våre har virkeliggjort drømmen om å fullføre sirkelen som går fra «bedside-to-bench-to-bedside», og jeg er utrolig stolt over all den gode forskningen som nå pågår.

God helg

Riktig god helg, takk for nok en fin uke på jobb og husk å søke om å bli meritert underviser.

Christian