Arbeidsforhold for UiB-stipendiater og postdoktorer

Stipendiater og postdoktorer ved K1 mottar lønn fra ulike kilder. Forskning og eget prosjekt er for alle den dominerende oppgaven. Samtidig er det både nyttig og trivelig å være med i øvrige deler av universitets-virksomheten. For dem med UiB-finansiering er dette også en plikt.

Fakultetet har omkring 120 stipendiatstillinger og 30 postdoktor-stillinger. Av disse er 29 stipendiater og 6 postdoktorer knyttet til K1. Flertallet av stipendiatstillingene er for 4 år. Stipendiat-stillinger for forskerlinjekandidater er vanligvis for 2 år, mens 50 % stillingene har ansettelse i 6 år. Et ph.d. arbeid er normert til 3 år, og det inkluderer tiden brukt på den obligatoriske forskerutdanningen. Fire års tilsetting er begrunnet med at det kreves tilleggsarbeid («pliktarbeid») i stillingen, og pliktarbeidet utgjør 25 %. Dette arbeidet kan bestå av undervisning, administrative og andre oppgaver og bør så vidt mulig ha relevans for forskningsprosjektet. Ved ansettelse i postdoktorstilling utover 2 år legges det på tilsvarende måte pliktarbeid inn i arbeidsavtalen med UiB.

Egen forskning er den dominerende oppgaven for alle i stipendiatstilling. Mange prosjekter, kanskje de fleste, trenger reelt mer enn 3 årsverk for å bli fullført. Men det er også både nyttig og trivelig for den enkelte å ta del i universitetsoppgaver utover eget prosjekt. Undervisningskompetanse og administrativ erfaring etterspørres av arbeidsgivere. Jeg vil derfor anbefale også dem i stipendiat- og postdok-stillinger som ikke er finansiert av UiB å ta del i universitetsrelaterte oppgaver utover eget prosjekt.

Stipendiater og postdoktorer er en helt sentral ressurs ved K1. De forsker, men de er også avgjørende som rollemodeller, for rekruttering, for å gjøre universitet og forskning attraktivt og synlig. Forskningsgrupper, seksjoner, institutt og fakultet har en oppgave i å benytte pliktdelen av stillingene optimalt for både institusjonen og den enkelte.

I de fleste miljøene våre er det slik at alle i midlertidige vitenskapelige stillinger tar del i noen universitetsoppgaver utover eget forskningsprosjekt, uavhengig av formelt ansettelsesforhold. Det bidrar til god forskning, samarbeid om prosjekter og et trivelig arbeidsmiljø.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder