Forskningsstipend ved K1

Helse Vest har nylig delt ut ph.d-stipend til 27 forskere. 12 av dem er tilknyttet K1. Gratulerer! Men langt flere har blitt skuffet over ikke å få stipend. Nå er tiden inne for disse til å planlegge en enda bedre søknad neste gang.

Nils Erik GilhusHelse Vest deler ut ph.d-stipend hver høst, mens Fakultetet har utdeling både vår og høst. Helseforetaket ga denne gangen 27 stipend, og i tillegg 13 postdok. Fakultetet har 119 ph.d-stipend og 35 postdok-stillinger, det vil si utdeling av omkring 20 ph.d-stipend årlig. Disse utdelingene representerer en betydelig ressurs og er de viktigste konkurranseutsatte bevilgningene for oss. Veldig bra og imponerende at 12 av de 27 ph.d-kandidatene og 8 av de 13 postdok-kandidatene i Helse Vest har forskningsfelt knyttet til K1. Vi får helt sikkert ytterligere kandidater ved fakultetets neste tildeling nå i desember.

Dessverre er det likevel slik at flertallet av søkerne ikke får stipend. Innvilgelses-prosenten er så lav at sterke søkere med gode prosjekt ikke når opp. Når avslaget kommer, gjelder det å legge en forbedringsplan frem til neste utlysning. I UiB-søknader vurderes prosjekt, miljø og søker. I Helse Vekt vektlegges i tillegg nytte og brukermedvirkning. Alle elementer kan forbedres. Prosjekt-beskrivelsen må spisses og tydeliggjøres. De sterkeste CVene bør brukes strategisk. Kandidatens rolle, kvalifikasjoner og oppnådde resultater må fremstilles klart. Spesifikke krav som nytte og brukermedvirkning må besvares utfyllende. De aller fleste som får stipend, har fått avslag tidligere. Ingen forskningsgrupper får innvilget søknaden hver gang. Det gjelder altså ikke å miste motet, men gyve på med mål om en enda bedre søknad i neste runde.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder