Tildeling av Helse Vests forskningsmidler 2017

Helse Vest hjemmesider kan du lese mer om tildelingene og se en oversikt over tildelingsresultatet for 2017.

Psykiatrisk forskning fikk særlig stort gjennomslag ved årets tildeling. I tillegg til at flere prosjekter og stipender ble videreført, ble det også bevilget åpen prosjektstøtte til flere nye psykiatriprosjekter og doktorgradsstipend tilknyttet Divisjon psykisk helsevern og Klinisk institutt 1.

Blant dem som mottok åpen prosjektstøtte er Erik Johnsen, konstituert overlege ved Psykiatrisk divisjon ved Sandviken sykehus og professor II ved K1.

Han ble på vegne av Bergen Psychosis Research Group tildelt åpen prosjektstøtte til prosjektet «The Norwegian Prednisolone in Early Psychosis Study (NorPEPS),» i tillegg til at det ble tildelt doktorgradsstipend knyttet til prosjektet.

Erik Johnsen        Foto: Privat

– Tildelingene muliggjør videreføring av et av våre store satsingsområder, nemlig uavhengig legemiddelutprøving innen psykosefeltet. NorPEPS bygger også på et av våre andre sentrale forskningsområder som er immunologiske forhold ved schizofreni og lignende psykoselidelser.

Johnsen forteller at gjennombrudd innen blant annet genetisk forskning viser at immunsystemet er involvert i sykdomsprosessene ved psykoselidelser, og opptil 40% av pasienter med schizofreni viser tegn på en lavgradig betennelsestilstand.

– Dagens medikamentelle behandling av psykoselidelser er i de fleste tilfeller effektiv mot symptomer som hallusinasjoner og vrangforestillinger, men har langt dårligere effekt mot negative symptomer som sosial tilbaketrekning, apati og gledesløshet, samt kognitive vansker. De sistnevnte symptomområdene har stor betydning for funksjonsnivået til mennesker med psykoselidelse, og flere studier viser en sammenheng mellom betennelse og nettopp disse symptomområdene. I NorPEPS er personer i tidlig fase av psykoselidelse kandidater for å bli randomisert dobbeltblindt til en 6-ukers kur med enten prednisolon, et potent betennelsesdempende middel, eller placebo. I tillegg må kandidatene ha tegn på lavgradig betennelse målt gjennom blodprøver, og bruke antipsykotisk medisin. Oppfølgingstiden er ett år med gjentatte kontroller.

Ifølge Johnsen er hensikten med å gi prednisolon å effektivt dempe betennelsesreaksjonen i hjernen i en tidlig fase av lidelsen og måle hvordan dette påvirker symptomer og funksjon både på kort og lengre sikt, samt å identifisere hvilke pasienter som kan ha ekstra stor nytte av slik behandling.

– I beste fall kan dette føre til mer målrettet behandling, og bedret langtidsprognose for en stor pasientgruppe der mange har betydelig redusert funksjon og ofte faller utenfor arbeidslivet.