Dobling av antall medisinerstudenter ved UiB

UiB bør utdanne langt flere leger hvert år. Legebehovet i Norge har i mange år for en stor del vært dekket av utenlandske universitet. Faglige og politiske krefter i Vest-Norge bør gå sammen om å sikre rammer som dobler antall legestudenter ved UiB.

Nils Erik Gilhus

UiB har de siste årene utdannet omkring 150 medisinerstudenter årlig. I Norge er vi langt unna å utdanne de legene som vi trenger. Det er uforståelig at vi innen et helt essensielt felt som medisin aksepterer omfattende utdanning i utlandet som nødvendig. Ved UiB utdanner vi vesentlig færre studenter enn i Oslo og bare så vidt flere enn i Trondheim. Etter min mening fyller vi i dag ikke samfunnsoppdraget vårt godt nok. Det er et stort behov for flere leger med så høy kvalitet som dem vi utdanner ved UiB.

Vest-Norge har to universitetssykehus, flere sterke undervisningssykehus, nye bygg og et avansert preklinisk institutt. Innen alle medisinske fag finnes omfattende akademisk kompetanse, og denne er slett ikke fullstendig utnyttet når det gjelder undervisning.

Faglig ledelse ved UiB og Helse Vest bør umiddelbart og i samarbeid med politikerne i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane fremme en konkret plan for en dobling av antall legestudenter hos oss. Dette vil kreve økte undervisnings-ressurser både for personer og areal, men neppe i uoverstigelig grad. En utvidelse til 300 studenter årlig vil ha vesentlig samfunnsnytte og styrke regionen. Vestlandet har alle forutsetninger for en nasjonal lederrolle innen medisinsk utdanning. En slik ekspansjon vil samtidig ha vesentlig betydning for forskningstyngde og samlet medisinsk virksomhet.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder