Eksternt finansiert forskning ved K1

Ved instituttet regnskapsførte vi i 2016 40 mill. kr som eksterne forskningsmidler. Slike midler er en sentral forutsetning for store deler av forskningen ved K1, og de blir stadig viktigere for driften i forskningsgruppene våre.

Nils Erik GilhusGrunnbudsjettet for K1 er på 65 mill. kr, og det brukes nesten utelukkende for å finansiere vitenskapelige, tekniske og administrative stillinger. I tillegg gir UiB konkurranseutsatt finansiering i form av stipendiat- og postdok-stillinger, og også til prosjektfinansiering etter utlysning og søknad.

Den eksterne forskningsstøtten på 40 mill. kr oppnår vi på grunnlag av strategiarbeid og søknader, og i hard konkurranse. I 2013, det første K1-året regnskapsførte vi 18. mill. kr som eksterne forskningsmidler, så på tre år er beløpet altså mer enn doblet. De største kildene er Forskningsrådet med 15 mill. kr, Bergen forskningsstiftelse og andre stiftelser, og Kreftforeningen. Helseforetakene finansierer svært viktige professor II-stillinger ved K1. Den dominerende delen av helseforetakenes forskningssatsing regnskapsføres imidlertid ikke hos oss. En vesentlig svakhet ved den eksterne forskningsfinansieringen vår er at vi knapt nok har EU-midler. Det er det mulig å endre på.

CCBIO er den seksjonen med størst ekstern finansiering, fulgt av seksjon for nevrologi og Gades / seksjon for patologi. Dette avspeiler vitenskapelig styrke og søknadsengasjement, men nok også i noen grad prioriteringer fra dem som deler ut midler.

Det er svært gledelig at den eksterne prosjektfinansieringen har utviklet seg som vist i lenken nedenfor. Alle seksjonene ved K1 har vesentlig ekstern finansiering, selv om forskjellene er betydelige. Gjennomslag i konkurransen om eksterne midler er avgjørende for ekspansjon og forskningsstyrke, og der har alle miljøer noe å strekke seg etter.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder