Forskning og utvikling ved K1

K1 er et utpreget klinisk institutt med mange seksjoner som er sterkt innvevet i sykehusavdelinger ved mange sykehus på Vestlandet. Men K1 har også laboratoriemiljøer i sin midte som driver forskning på høyt internasjonalt nivå.

På K1 har vi 4 hovedmål for vår forskning:

1. Flere og bedre vitenskapelige publikasjoner.
2. Økt rekruttering til og gjennomføring av ph.d.-arbeider.
3. Stimulere til interdisiplinær forskning på tvers av forskningsgruppe, institutt, fakultet og institusjoner.
4. Øke ekstern finansiering, bl.a. gjennom økt internasjonalisering

Vi ønsker flere og bedre vitenskapelige publikasjoner og at en større andel av publikasjonene kommer i nivå-II tidsskrift. Tallene for 2017 er gledelige og viser foreløpig 320 publikasjoner fra forfattere på K1 registrert i Cristin-databasen.

Det er også gledelig å registrere at i 2017 ble hele 34 kandidater tatt opp i ph.d.-programmet, noe som er en stor økning fra årene før. Takk til alle ledere og engasjerte vitenskapelige ansatte som bidrar til den gode rekrutteringen!

K1 har som mål å stimulere til og styrke interdisiplinært samarbeid. Interdisiplinær forskning synliggjøres gjennom sampublisering med forfattere fra ulike disipliner og miljøer, samt doktorgradsveiledning med fagpersoner fra andre institutt og andre institusjoner. Seminarserier med bred faglig profil vil også styrke konvergensen i vitenskap og fremme interdisiplinær tenkning. Vi ønsker at enkeltpersoner og mindre grupper går sammen i slagkraftige og dynamiske forskningsgruppeenheter. Instituttet har nå har registrert 19 forskningsgrupper på hjemmesidene våre og til sammen har vi 30 grupper.

Kriterier til formelle forskningsgrupper ved K1 er:

• Et felles faglig tema.
  • En viss størrelse, vanligvis minst 6 medlemmer, hvorav flere vitenskapelige tilsatte ph.d.-kandidater/forskerlinje.
  • Hovedtilknytningen skal være til K1 og/eller samarbeidende felt i helseforetaket.
  • En viss forskningsaktivitet, vanligvis minst 5 vitenskapelige publikasjoner per år i gjennomsnitt de siste 3 år for etablerte grupper.
  • Regelmessig og planlagt møteaktivitet.
  • Definert forskningsgruppeledelse.

For ekstern finansiering har vi mål om økt gjennomslag både i lokale prosesser (fakultet, helseforetak), nasjonale prosesser og internasjonale prosesser. Alle forskningsmiljøer ved K1 skal ha som mål å oppnå ekstern finansiering, mens utvalgte og ledende miljøer bør ha som mål å få gjennomslag i åpne nasjonale og internasjonale konkurranser. Samarbeid med helseforetaket, andre institutt eller eksterne enheter tilrådes. K1 disponerer fakultetets forskningsrådgivere i søknadsprosessene og du må gjerne ta kontakt med dem for konkret hjelp med eksterne søknader. Det har også vært en fin økning i eksternfinansierte aktiviteter ved K1 de siste årene. Miljøer på K1 har finansiering fra BFS, NFR, EU og NIH (USA).

Til slutt vil jeg peke på de fordeler vi har som forskere i Norge. Vi har tilgang på store og gode biobanker og databaser som er en gullgruve innen forskning og utvikling. Men best av alt: Ingen kan ta fra oss vår nysgjerrighet, vår originale tenkning og vår dristighet; noe som har vært et varemerke og fortrinn for norsk forskning siden Armauer Hansen og Roald Amundsen sine dager.

Professor Odd Helge Gilja