Mohn-millioner til ny forskningslab for ernæring

Bergens forskningsstiftelse bidrar med 28 millioner kroner til det nye Mohn ernæringsforskningslaboratorium som skal ligge under UiBs Senter for ernæring.

Simon E Nitter Dankel, Jutta Dierkes og Gunnar Mellgren. Foto: Kim E. Andreassen. Opphavsrett: UiB

Mohn ernæringsforskningslaboratorium (Mohn Nutrition Research Lab) etableres 1. juni 2018 og er et samarbeid mellom Bergens forskningsstiftelse (BFS), Universitetet i Bergen (UiB) og Haukeland Universitetssjukehus (HUS). BFS bidrar med over 28 millioner kroner, fra Trond Mohn, over fem år. Samtidig bidrar UiB med nær 33 millioner, og HUS med 6,5 millioner kroner.

– Vi skal forske på både fedme og underernæring og finne ut hvordan dette kan behandles på best mulig måte, sier professor Jutta Dierkes, ved Klinisk institutt 1, som skal lede det nye laboratoriet.

Hun peker på at overvekt og fedme er et stadig økende problem i Vesten. Ifølge befolkningsstudier i Norge (HUNT 1-3) har antallet overvektige økt for hvert tiår i løpet av de siste 30 årene. Over halvparten av voksne nordmenn er overvektige (BMI over 25) og en av fem har fedme (BMI over 30). Fedme er ikke bare en sykdomstilstand i seg selv, men er forbundet med økt risiko for andre sykdommer som diabetes, hjerte-karsykdommer og kreft. Les mer på uib.no.