OSKE – Vårens store eksamen for 3. års medisinerstudenter!

Da går forberedelsene til vårens store eksamen for 3. års medisinerstudenter mot slutten. Som du kanskje allerede kjenner til skal vi arrangere Norges største OSKE-eksamen for studentene om bare åtte arbeidsdager! OSKE står for objektiv, strukturert, klinisk eksamen. Eksamen er 20. juni.

I tall utgjør omfanget av ressurser som er i sving denne dagen i underkant av 350 personer; 147 studenter, 65 eksaminatorer, 70 frivillige eksamenspasienter og 50 støttepersonell.

I to av sakene i denne utgavene av K1-nytt kan du lese mer om den praktiske gjennomføringen av en slik stor eksamen.

Hva er da så spesielt med denne eksamen?
Hver student skal gjennomføre to ulike hovedelementer samme dag. En skoleeksamen som består av 90 MCQ-oppgaver og en OSKE-del med i alt 16 stasjoner. Mellom disse to eksamenselementene blir det tid til lunsj. Alle 16 OSKE-stasjonene ligger på samme areal (sløyfe). I alt fem slike like sløyfer skal rigges. Alle studentene må starte og avslutte hver stasjon samtidig. En sløyfesjef og en tidtaker er trent i å styre rytmen for eksaminatorer, studenter og frivillige eksamenspasienter i hver av de fem sløyfene.

OSKE har en streng logistikk. Vi i OSKE-gruppen har denne våren bruke mye tid på å gjennomgå alle eventualiteter sammen med de administrative sløyfeteamene og oppgavegivere.

Studentene har vært opptatt av to forhold i forberedelsen: 1) Hvilke ferdigheter skal de kunne etter fullført 6 og 12 semester? 2)Hvilke ferdigheter kan de bli testet i OSKE 6 og 12 semester? Her har alle semestrene bidratt til nødvendige avklaringer. For fremtiden vil Programutvalget for medisin (PUM) ha hovedansvar for å påse at de enkelte ferdighetene studentene skal kunne til OSKE er plassert inn i riktig fag og semester.

Det er et siktemål å samle OSKE-ressurser for både OSKE 6 og OSKE 12. Mye er felles i planlegging og gjennomføring (teknisk/administrativt/infrastruktur). Det som er forskjellig er kun oppgavene og eksaminatorer for de forskjellige fagområdene i de to eksamenene.

OSKE-eksamener er kommet for å bli og det vil nok etter hvert overraske noen og enhver hvor ressurskrevende denne eksamensformen faktisk er. Den har imidlertid, og heldigvis vil jeg si, helt klart sine store fordeler også. For oss som har vært involvert i planleggingen denne våren er kanskje den største fordelen å oppleve den entusiasmen og samholdet dette store prosjektet har skapt på tvers av tradisjonelle skiller mellom fakultet og institutt, og mellom vitenskapelige og administrative ansatte. Vi jobber her helt klart mot ett felles mål. Vi ønsker alle å lykkes med gjennomføringen av første ordinære OSKE på UiB.

Onsdag 20. juni kl. 1600 vil vi få svar på om alle forberedelsene har vært tilstrekkelige. Uansett hvordan det går velger vi å ta en feiring av innsatsen til alle som har vært involvert i denne store oppgaven og dagen. Du er hjertelig velkommen til å feire med oss. Kl. 16, i vrimlearealet i BBB, spretter vi brusflaskene og løfter glassen for vel blåst!

Men først til alle som skal i ilden den 20. juni – Lykke til med eksamen!

Beste hilsen
Anne Berit Kolmannskog