Nytt fra Alrek helseklynge

Skanska er valgt som entreprenør for nybygget på Årstad
Universitetet i Bergen har kontrakt med Skanska for byggingen av Alrek Helseklynge. Kontrakten er på 295 MNOK pluss mva. Prosjektet innebærer at det gamle odontologibygget skal rives, og byggingen av nytt bygg i Årstadveien 17. Rivningen av «Gamle odontologen» starter i august 2018. Planlagt ferdigstillelse er sommeren 2020, slik at det nye bygget er klart til studiestart samme høst.

Folkehelseinstituttet ny partner i Alrek
Folkehelseinstituttet (FHI) sine avdelinger i Bergen har betydelig samarbeid med flere fagmiljø ved UiB, særlig Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS) og Det psykologiske fakultet, med flere delte stillinger og forskningssamarbeid på høyt internasjonalt nivå. Selv om FHI er geografisk adskilt fra IGS og Psyk.Fak i hver sin retning, ønsker både UiB og FHI at samarbeidet skal fortsette og forsterkes. Også de andre partnerne i Alrek helseklynge ønsker FHI inn i samarbeidet.

Ny faggruppe etablert
Faggruppen for innovasjon og e-helse, en av fire faggrupper for Alrek helseklynge, har startet sitt arbeid. Gruppen ledes av prodekan for innovasjon Jens Kristian Fosse, Fakultet for ingeniør og naturvitenskap HVL. I gruppen er representanter fra alle partnere i klyngen, og i tillegg deltar NHH og BTO. Gruppen skal bl.a. stimulere til utvikling og samarbeid på feltet innovasjon og e-helse i et folkehelse- og helsetjenesteperspektiv.

For mer informasjon om helseklyngen, se Alrek helseklynge sine nettsider. Har du spørsmål eller innspill, ta kontakt via e-post til: alrek@uib.no