Vellykket seminar om forskningssøknader

For et par uker siden hadde vi seminar med fokus på forskningssøknader til Norges forskningsråd (NFR). Fakultetets forskningsrådgivere presenterte nyheter knyttet til årets utlysning (MED-NFR Workshop)– hvor alle søknadstyper i år har samme søknadsfrist; 10. april.  Målsetningen med seminaret var å stimulere til økt søknadsaktivitet ved instituttet. K1’s grunnbevilgning utgjør om lag 20 % av totalbevilgningen til alle instituttene, og det er rimelig å ha minst en tilsvarende andel i ekstern finansiering. For 2018 bidrog K1 med kun om lag 15 % av totalsummen av ekstern finansiering ved fakultetet.

Det er derfor svært gledelig at foreløpig har 17 kolleger meldt inn at de planlegger å sende minst en søknad – og om alle følger planen vil det sendes opp imot 25-30 søknader fra instituttet. Det er nå viktig at vi starter arbeidet med søknadene, og at det parallelt tas kontakt med instituttets økonomer for planlegging av budsjettprosessen. Det er også gledelig med fakultets tydelige signaler om insentiver ved å bidra med rekrutteringsstillinger til innvilgede prosjekter (Fakultetets retningslinjer for støtte til eksternfinansierte prosjekter). Forskningsrådgiveren vår er Michael (Michael.Marie@uib.no) som eventuelt får hjelp fra andre kolleger ved fakultetet/universitetet om det skulle være behov. MEN, den felles søknadsfristen i NFR i år, kan gi kapasitetsutfordringer for rådgiverne. Det er derfor viktig å være tidlig ute i søknadsprosessen.

Som inspirasjon til søknadsarbeidet gratulerer vi Janka Babickova i Nyreforskningsgruppen, som nylig fikk tildelt Marie Skłodowska-Curie stipend

Jeg vil også nytte en siste anledning til å minne på «ARK-undersøkelsen». Det er viktig med god svarrespons på denne, slik at vi kan få gode innspill for hvordan vi best kan videreutvikle instituttet og fakultetet for fremtidens utfordringer.

Med ønske om god helg og gode arbeidsuker

Beste hilsen

Kjell-Morten