Gratulerer & Tusen takk x 2 – og God Påske

Gratulerer og tusen takk 1;
Jeg tar opp tråden fra forrige leder i K1-nytt  – siden det i går kom en oversikt over de ti mest produserende instituttene ved UiB, og K1 var selvfølgelig inne på listen.  Denne viser antall publikasjonspoeng per vitenskapelig ansatte ved instituttet. Går vi gjennom statistikken tilbake fra 2013, etter omorganiseringen av instituttene, viser tallene at vårt institutt har alle årene hatt nest høyest aktivitet per ansatt ved Det medisinske fakultet etter IGS. Ser vi alle årene under ett bidrar K1 med opp imot ¼ av publikasjonspoengene (målt per ansatt). I samme periode bidro vi med tilsvarende av fakultetets publikasjoner i Cristin-databasen og 27% av alle disputasene. Sett i lys av at instituttet tildeles under 20% av grunnbevilgningen til instituttene, kan vi være tydelig stolte av innsatsen over mange år. Vi har likevel en utfordring ved at vi kan bli bedre på å skaffe ekstern finansiering fra NFR, EU, Kreftforeningen etc. – men vi håper dette endrer seg gjennom årets søknadsrunde hvor det ser ut til at det blir «all time high» i antall søknader til NFR. Jeg ønsker alle NFR-søknadsskrivere lykke til med innspurten i søknadsarbeidet.

Gratulerer og tusen takk 2;
I dag er det også en gledens dag for instituttet ved at vår kjære kollega professor emeritus Leiv Hove utnevnes til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Tildelingen baseres på Hoves mangeårige forbilledlige innsats innen kirurgifaget ved UiB og sykehuset. Mye av hans innsats var nylig omtalt i en flott reportasje i BT og Aftenposten.  Denne er virkelig verdt å lese og gjør oss stolte som kolleger av Leiv både ved UiB og sykehuset. Instituttet gratulerer Leiv med denne velfortjente utmerkelsen.

God Påske
Neste helg står påsken for døren med palmehelgen og noen velfortjente fridager i uken etter. Uavhengig hvilke forhold vi har til påskens budskap, gir dette oss god anledning for ettertanke – i forhold til arbeid og fritid/familieliv. Vi må tilstrebe denne rette balansen i livet for å kunne være en positiv kraft på begge arenaene.

Jeg ønsker en velfortjent God Påske til dere alle!

Beste hilsen

Kjell-Morten