Leiv Magne Hove blir slått til ridder

Foto: Hermina Gjertsen Haseljic

Kongen har utnevnt professor emeritus Leiv Magne Hove (70) til ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. I dag ble  dekorasjonen overrakt av fylkesmannen Lars Sponheim ved et arrangement i Bikuben på Haukeland universitetssjukehus.

Hove var fersk ortoped da han på 80-tallet jobbet et år på Legevakten. Her startet han et forskningsarbeid for å undersøke hvordan det gikk med alle som kom til Legevakten med brukne håndledd. For en tredel av de 1000 årlige håndleddspasientene var resultatet dårlig. Håndleddet ble skeivt og smertefullt.

En kollega hadde prøvd å stive av knuste håndledd med et improvisert, utvendig apparatur. Hove fortsatte langs samme spor. I samarbeid med Christian Michelsen Research tok han patent på en håndleddsfiksator som holdt bruddet stabilt samtidig som hånden var bevegelig. Stativet så grotesk ut, men det virket.

Hoves håndleddsfiksator ble standardbehandling, også i andre land. Den unge ortopeden ble invitert til å holde foredrag i inn- og utland. Hove, som ble pensjonist i fjor høst, har satt spor etter seg også på andre felt, men det er håndleddskirurgien han nå hedres for.

RIDDER: Leiv Magne Hove har satt spor etter seg på flere felt og blir utnevnt til ridder for sin pionérinnsats innen håndleddskirurgi.
(Kilde:  Bergens Tidende)

Foto: Hermina Gjertsen Haseljic